tirsdag, januar 19, 2010

En affeksjon for Mona Lisa..

Liv har utfordret bloggere til å ta bilde av den tingen som har størst affeksjonsverdi for en, og som betyr mest. Jeg måtte egentlig tenke en stund over hva jeg skulle ta bilde av. Det er jo flere enn bare den tingen jeg har valgt, som bringer fram minner..Figuren som Liv la ut bilde av, skjønner jeg virkelig hvorfor har affeksjonsverdi for henne! Det er utrolig gøy med ting som er laget av noen man har kjær; i hennes tilfelle hennes morfar. I tillegg var den veldig stilig og ikke minst; sånn som man kan se i butikker idag! Noe som er imponerende siden den ble laget i 1940-årene..

Dermed kom jeg fram til TO ting som jeg er glad i.. De bringer kanskje fram mer minner enn affeksjon, og er absolutt ikke de vakreste tingene i verden. Dessuten ville noen andre enn jeg neppe synes at de er særlig spesielle! Dette bildet av Mona Lisa med den grønngyselige rammen rundt er jo helt fryktelig! Det er kanskje det man kaller kitsch..? Grunnen til at jeg liker det, er fordi jeg husker at det omtrent evig og alltid har hengt i gangen hjemme hos mine foreldre. Håper ikke de får rykte på seg for dårlig smak nå men, hihi! Da jeg flyttet til Bergen (8 timers kjøretur), tok jeg med dette bildet (fordi mamma ikke ville ha det hengende i gangen lengre; go figure!) og hang det i gangen i leiligheten min..det var liksom noe som minte meg om hjemme..



Bildet tok jeg litt ovenfra, for ikke å få gjenskinn fra blitzen..Hvis du ser nøye, ser du også et hjertegullkjede henge på den flotte, høyre "rammeutstikkeren". Dette er den andre tingen jeg har valgt som mitt affeksjonsobjekt. Det er mitt aller første smykke og har et bittmerke på selve hjerteanhenget, og jeg husker faktisk at jeg beit i det og laget dette merket..Det er kanskje mitt første minne! Jeg likte å gjøre ting jeg visste jeg ikke burde, da jeg var liten, hehe..

Hva er den tingen som betyr aller mest for DEG?


4 kommentarer:

  1. Ha, jeg syns bildet var kjempefint jeg! Altså, rammen også! Den er veldig kitch, som du sier, og blir nok fort både bråkete og harry i "feil" omgivelser - men jeg kan uten problemer se for meg det bildet der i en stilig gang f.eks!

    Jeg har også et sånt smykke med bitemerke, det er en uglefigur. Har et hjerte også, men det tror jeg er borte nå, i alle fall kan jeg ikke si på stående fot hvor det er. Utrolig hvor stor affeksjonsverdi ting kan ha. Om jeg skulle valgt noe sånn her og nå, er gifteringen min den tingen som popper opp i hodet. Men jeg har mange skatter gjemt bort her og der, så det er sikkert masse jeg kunne trukket fram :)

    SvarSlett
  2. Jeg har et gullhjerte fra jeg var liten, antakelig mitt aller første kjede, som jeg har bitt heeeelt flatt. Skikkelig stilig:p Men jeg skjønner godt at de to tingene betyr mye for deg!

    SvarSlett
  3. Å, så kjempegøy å lese, og at du tok utfordringen min!
    Er det ikke rart det der med ting som minner oss om ting fra vi var mindre. gode og trygge minner. Og det som ikke andre ser som så spesielt, det er det som gjør det spesielt for oss, da! Og vet du, jeg synes bildet og rammen var kjempekult, jeg!

    Så moro å se, ikke minst lese :-))

    Ønsker deg en fin kveld videre!

    SvarSlett
  4. Det må være ett smykke min farmor ga meg da jeg var liten..

    SV: Derfor man skal bruke munnskyllevann ;)

    *Klem*

    SvarSlett

Spamming og usaklige ting slettes. Sånn ellers er du fri til å kommentere som du vil :-)