lørdag, februar 27, 2010

Hjemmelaget kebab..mmm!

Sist vi kjøpte kebab fikk jeg en litt småekkel overraskelse i form av veldig mye slingser, fett og brusk i min..Bleh! Siden da har jeg likevel hatt lyst på kebab, men ikke helt tatt sjansen på å kjøpe på den nærmeste kebab-sjappa vi har pleid å kjøpe på. Så hva gjør man da? Man lager den selv!

Det er faktisk ikke noe voldsomt fiksfakseri; som jeg har trodd. Etter litt googling fant jeg kebabnett.no og en oppskrift på hvordan man lager de forskjellige sakene som skal oppi kebaben. Kebabologisk institutt kaller de seg, hehe..Oppskrift nok til 3 kebaber kommer nedenfor. Om det virker lite, så blir det faktisk nok! Jeg hadde i bittelitt ekstra vann (et par spiseskjeer) fordi deigen først ble litt smulete..

Handleliste:
  • Kinakål eller en annen salat
  • Agurk, tomat eller det du måtte ville ha av grønnsaker
  • Lammekjøtt heelst..men vi brukte svinekjøtt; så det ble jo ikke ordentlig kebab, men utrolig godt for det om!

Saus:
  • Kefir. Ja, kefir; sånn som bestemor drikker for magen, hehe.
  • 1 majones
  • 2 fedd hvitløk; presses og drysses over
  • Persilledusker; kuttes i små små biter
  • Ketchup..smak til..eller ta i sånn at blandingen får en lett rosafarge. Hehe, ikke tull dette her!

Selve lefsene:
  • 3 dl hvetemel
  • 1 og en halv ts bakepulver
  • 1 ts sukker
  • 1/4 dl olje
  • 1 dl varmt vann

Majones/kefir-saus..høres litt rart ut, men var utrolig godt!



Marinerte først kjøttet i noen timer, og blandet det med en kebab-blanding vi fant i butikk. Steke steke! Ikke se på alt sølet på komfyren *fram med platetopp-rense-tingen*



Kjevl ut lefsene til 20-30 cm. Deretter stekes lefsene littegranne på hver side; på en stenplate. Eller det du måtte ha for hånd!


Tadaa! Pakket selvfølgelig hele stasen inn i aluminiumsfolie. Skal det være, så skal det være, hihi!


En liten notis til meg selv, og de som vil lage hjemmelaget kebab: Det skader ikke å ha på myye saus. Sausen er kjempegoood! Dra den litt utover lefsen før du legger på alt det andre. Etter du har lagt det du skal ha oppi (ikke gjør det som oss; legg heller fyllet litt til siden, sånn at du kan rulle lefsen..) tar du litt mer saus oppå fyllet. Jada, du leste rett! Men ikke aaaltfor mye; det kan lett bli litt søl etterhvert som du spiser deg nedover.

..Og notis nr. 2! Kjevl ut lefsene så mye du kan for å få de skikkelig tynne. De blir mye tjukkere når de stekes, og de er såpass faste i fisken at de ikke revner når man tar i fyllet. Det blir lettere å rulle kebaben når du er ferdig med å ta i fyllet.

Ønsker en finfin lørdagskveld videre til de som ramler innom bloggen! Hva med en kebab til lørdagskos..? Holder forresten på å dø (allerede..) av å ha gått snart 6 dager helt uten snop. Det skal ikke være lett gitt. Forresten nr. 2; så farget jeg håret. Igjen! Ja; som sagt skal det ikke være lett. Chiao!

6 kommentarer:

  1. Jeg beundrer mennesker som klarer å lage noe på et kjøkken.. jeg eier ikke talent for matlaging.

    SvarSlett
  2. Oi, fancy! Så flink du er da:) Vi lagde gresk kebab (gyros eller noe?) i sommer, men det var dessverre et ganske mislykket prosjekt... Jeg tåler jo verken pitabrød eller sånne lefser, så det blir sjeldent kebab for min del, gitt. Men det er nok uansett bedre å lage det hjemme enn å kjøpe ute, da har du mer kontroll over hva du putter i deg. Virker som om det foregår mye rart på mange kebabkjøkkener..;)

    SvarSlett
  3. Å så kult! Kjæresten min simpelthen ELSKER kebab, så nå vet jeg hva jeg skal lage til ham når han kommer hjem fra Wales neste helg. (Hele uken alene - buhuuu...) :)Jeg kommer til å bli "Girlfriend of the year" hvis jeg fikser det der :)

    SvarSlett
  4. Hej! Ville bara säga att jag gillar din blogg. :)

    Följa varandra på bloglovin'?

    SvarSlett
  5. Hei! Lenge siden du skrev dette, men det så himmelsk ut! Og da må jeg bare få spørre... hva slags krydder brukte du til å marinere kjøttet med? Skjønner ikke helt om du kun brukte posen med kebabkrydder fra butikken, eller om du brukte noe annet i tillegg?

    SvarSlett
  6. Anonym: Vet du, det husker jeg ikke nå! Men kjenner jeg meg rett var det nok noe spicy noe..går mye av det i heimen vår :-D Var uansett en ferdigpakke, sannsynligvis kjøpt på Rema ;-) ..Men hvis du vil lage selv, kanskje du kan mikse Worcestershire-saus med ettellerannet annet du liker, og smake det til..? Sitron? Chili? Shish-kebab-krydderet gir forresten myyye god smak!

    SvarSlett

Spamming og usaklige ting slettes. Sånn ellers er du fri til å kommentere som du vil :-)