mandag, februar 08, 2010

Bakterier i lange baner, hyyyl!

Jeg legger alltid ned dolokket før jeg skyller ned..det er en klar regel jeg har innprentet meg selv med i noen år nå; og det er tydeligvis en god vane! Årsaken er at når man skyller ned i do og lar lokket være oppe, svever masse bakterier fra doen og rundt på badet.. Ærsj!

...Har et bilde i hodet mitt, av bakterier som formelig kaster seg over tannbørsten min med morderiske, skarpe tenner og slår seg ned og lager boliger i tannbørst-busten; akkurat som i Karius & Baktus! Glih!

Og her kommer det lille mantraet mitt igjen; en artikkel på helsenett.no skriver om bakterier.. Og jeg nileser selvfølgelig på det og legger alt på minnet! Har jo hørt en god del av det før, men i disse Noro-virus-tider er det vel bare å preke så...

Here goes; mitt bidrag til bakterie-hysteriet:
  • Kjøkkenvasken: her skylles alt av bestikk, tallerkener og glass før vi eventuelt setter alt inn i oppvaskmaskinen. Matrester og lignende blir liggende igjen og kan utvikle seg til helseskadelige bakterier. Tenk på de som tar oppvasken i vasken og ikke vasker vasken? Toalettet er oftere renere enn kjøkkenvasken!! What to do: vask vasken med klorvann daglig. Uæh; daglig? Djiziz..DA må det virkelig være mye bakterier der!
  • Tannbørsten: etter man har pusset tenner blir børsten stående fuktig..her godtrives bakterier; for eksempel de nevnte ovenfor som flyr fra doen og bosetter seg i tannbørstebusten..Hva har vi lært..? LUKK ned dolokket før du skyller ned! Plasser tannbørsten i god avstand fra doen og bytt den ut regelmessig (ca. hver 3. mnd eller etter at man har vært syk..)
  • Salt- og pepperbørser: I en studie fra 2008 ble 30 voksne mennesker, som alle viste tegn til influensa, bedt om å angi ti ting fra hjemmet som de hadde tatt på i løpet av de siste 18 timene. Alle salt- og pepperbørsene som ble testet, hadde influensavirus på seg..Dette kan vel gi de fleste en aha-opplevelse..What to do? Vask hender før du spiser og tørk også av krydderbørser..med en reeen klut selvfølgelig.
  • Fjernkontrollen: nettopp som krydderbørser blir fjernkontroller temmelig skitne etterhvert; tenk på hvor mange lag med bakterier som er på dem når man begynner å faktisk se at kontrollen er skitten..What to do? Tørk av den (i vårt tilfelle de, siden vi har ørtiførti forskjellige fjernkontroller) med et klor- eller alkoholholdig papir!
  • Og selvfølgelig; pc-tastaturet! Sitter i skrivende stund på en student data-sal på skolen, og tenker nå på hvor mange bakterier som dunker opp og ned på fingertuppene mine mens jeg skriver dette HOST HOST; ojsann der glemte jeg holde for munnen..VASKVASKVASK!
  • Boblebad: ok, vi har ikke noe fancy boblebad, men det fins vel de som har det eller de som ønsker seg det (meg!). Det en bør være klar over da er at det er flere bakterier her enn i vanlige badekar, på grunn av sammensettingen av rør..hmm..mysifistisk. Får høre med Mario.



De store bibelske ord for dagen for å unngå bakterier og virus er altså: VASK HENDA DINE! OFTE! Helsenett.no sier deg hvordan: Vask i minst 20 sekunder. Bruk vann og såpe. Temperaturen på vannet har ikke så mye å si; det viktigste er friksjon. Det holder ikke bare å skylle hendene. Du kan også bruke antibakteriell gele eller væske, men dette kan aldri erstatte håndvasken..

6 kommentarer:

  1. Æsjæsjæsj, jeg orket ikke lese hele innlegget ditt engang! Sorry:p

    SvarSlett
  2. Tok meg i å rynke på nesa mer enn én gang mens jeg leste... Usjameg. Tror man kan bli gal i hodet av å tenke f o r mye på bakterier, men at en god håndvask gjør underverker ;) Det der med dosetet har jeg i grunn aldri tenkt på, men er til gjengjeld veldig flink til å skifte ut tannkosten ;)

    SvarSlett
  3. Faktisk kan alkoholholdig gele erstatte håndvask, men det anbefales ikke til "vanlig" bruk, siden det skal og bør finnes bakterier på hendene. MEN man blir helt gaaaal i hodet av å tenke på sånne ting, hehe, jeg skjønner faktisk at folk får sånn derre vaskemani eller hva det heter.. :)

    SvarSlett
  4. Sv: Haha, takk for joikingen! Det hjalp faktisk;)

    SvarSlett
  5. Fant denne greie blogg da eg søkte rundt. Vi holder på med en tilsvarende sak på min side. Hvordan forebygge uten å skape fobier hos barn og andre. Grei side dette her du har

    SvarSlett

Spamming og usaklige ting slettes. Sånn ellers er du fri til å kommentere som du vil :-)