tirsdag, desember 29, 2009

Note to self: kakemannoppskrift!

Hadde tenkt å kjøpe en bok som jeg kan skrive nye oppskrifter på matretter og saker og ting som jeg får fra nett eller kjente, men har selvfølgelig ikke fått gjort det! Derfor spammer jeg min egen blogg littebitt med oppskriften jeg brukte i år, for å lage kakemenn. De ble ikke så veldig verst! Det var visst en liten tabbe å bruke varmluft; så nå har jeg endelig lest bruksanvisningen på stekeovnen og vet hvordan jeg skal steke dem til neste år. Noe jeg sannsynligvis vil glemme i løpet av de neste 11 månedene, så note to self: sjekk bruksanvisningen på stekeovnen før du steker dem!

Kakemennene ble nemlig litt for harde i kantene og litt (bare litt) for lite stekt i midten. Liker dem best ganske myke. Dessuten synes min kjære samboer at det var en smule for mye hornsalt i dem! Noe jeg er ganske enig i; siden det luktet hornsalt i hele huset etterpå. Så: note nr.2 to self: Bruk denne oppskriften neste år også, men kutt ned på mengde hornsalt og sjekk stekeinnstillinger!


Kakemannoppskrift:
  • (8+ porsjoner)
  • 100 gr Smør
  • 250 gr Sukker
  • 600 gr hv.mel
  • 1/4 ts. kardemomme
  • 5 ts. hornsalt
  • 2 dl kulturmelk

Fremgangsmåte:
Rør smør og sukker hvitt.
Resten av ingrediensene tilsettes vekselvis med kulturmelk.
Stek kakene på 200 gr. i 8 min.

2 kommentarer:

  1. Hehe - minner meg om den gangen jeg var med en gjeng med konfirmanter og skulle lage julekaker. De hadde lest så totalt feil på oppskriften, jeg har ikke peiling på hvor mye hornsalt de brukte. poenget var iallefall at det luktet hornsalt over alt, og kakemennene smakte beiskt. Vondt i magen fikk vi også etter ganske få biter. Hehe. Mistet nesten lysten på kakemenn i over lengre tid. Men bare nesten :)

    SvarSlett
  2. Jeg liker ikke kakemenn! Eller julemanna som vi ser der jeg kommer fra. Jeg har faktisk ikke spist det på mange år, selv om mamma baker tusenvis av dem hvert år.

    SvarSlett

Spamming og usaklige ting slettes. Sånn ellers er du fri til å kommentere som du vil :-)