fredag, desember 18, 2009

Litt julebakst

Julekakesortimentet her i hus er ikke i nærheten av de syv slager, men det var vel heller aldri målet i år. Igår fikk vi en boks sirupssnipper fra min kjæres mor; noe som da ædder opp til vel..2 slager, hehe! Likevel har det vært litt fikling med stekeovnen og diverse kokkeleringer de siste dagene..

Laget risboller i går (for første gang i mitt liv..), og de ble akseptable. Prøvde meg også på å lage appelsinpynt etter inspo fra Livs rom; resultatet ble så som så. Var litt utålmodig og skrudde opp varmen etter de hadde vært i ovnen i halvannen time, og gikk så for å vaske gølvet. Da jeg hadde vaska gølvet og skulle sjekke dem, var de selvfølgelig blitt brent i den ene enden. Skal prøve meg igjen til neste år; bank i bordet, og da skal jeg også kjøpe inn hvit spray for å få dem hvite. *Pyntedokka slår til igjen*

Halvbrente appelsinskiver. Kongerøkelse ved siden av, som jeg kjøpte på Krinkelkroken; lukter såå jul!!


Mer brente saker..men disse mandlene SKAL jo faktisk være litt brent! Laget dem for et par dager siden, og boksen er snart tom *gulp*.


Risboller! Min favoritt blant bestemors julekaker..Håper på å få smake hennes versjon av dem; når vi besøker henne i julen!


Ok, dette er ingen julekake..derimot karamellpuddingen jeg laget fra SCRATCH igår! Tar den med her fordi jeg føler for å brife, hehe. Den ble nemlig kjempegod! Oppskriften finner du her



Fremdeles gjenstår det å lage kakemenn; som jeg ikke fikk tid til igår. Det er grenser for hvor mye man kan klare å få gjort i løpet av en dag. Så idag står griseformene, dame- og mann-formene og hjerteformene klare til å trykke ut masse lekre kakemenn! Først må jeg bare ut og få kjøpt litt mel..

Før den tid skal det KOSES! Det første jeg gjorde idag morges var å lage kaffe og se en episode av Ugly Betty..Stod faktisk opp halv 8! Var frisk og uthvilt, og klarte ikke sove mer. Noe som er rake motsetningen til hvordan formen var for noen dager siden..måtte tydeligvis bare hvile ut litt etter eksamensperioden.

Sånn ellers står klesvask på to-do listen, skal se National Treasure 2 nå og så blir det en tur i matbutikken før kakemennene kan lages. Usedvanlig herlig å ha så lite å gjøre!

2 kommentarer:

  1. Hjelp, så effektiv du er da! :O Flink du:)

    Sv: Det er så mange som har spurt, så kofferten begynner egentlig å bli ganske full.. Men jeg tror jeg kan få skvist deg med i håndbagasjen;)

    SvarSlett
  2. Vi har like kakebokser! :) Mamma fikk en med krumkaker av meg i dag!

    SvarSlett

Spamming og usaklige ting slettes. Sånn ellers er du fri til å kommentere som du vil :-)