tirsdag, november 24, 2009

Strategier i eksamenstiden

Nå er det atter en gang kommet til den tid på året da hælvete bryter løs og man siger inn i en "evig" følelse av håpløshet, fortvilelse og fornektelse..det er eksamenstid! Så hva gjør man for å overkomme den..?

Som evig student (på mitt 7.år) har jeg dratt meg gjennom mangfoldige eksamener, og etterhvert som årene har gått så bryr jeg meg mindre og mindre. Jeg gjør det beste jeg kan og ferdig med det. Men det er jo selvfølgelig alltid supert når man sjekker studentweb og det står A som resultat. AAAAAAAAH! Det er jo ikke altfor mange gangene det har hendt da men. Fint er det hvertfall! Her er noen strategier jeg har kommet fram til ved å overleve eksamenskjøret gang på gang:

  • Vask som en gal gal gal dagen før eksamen; nå er det på tide å legge fra seg bøkene og litt vasking gjør huset rent + hodet klarner og får deg til å tenke på noe annet enn pensum-tenk samtidig på noe du gleder deg til!
  • Vær snill mot deg selv; ta en lang dusj og kur håret, ta ansiktsmaske, fotbad og kle deg i noe annet enn den slaskete joggebuksen og slitte t-shirten du har levd og lest i de siste dagene..
  • Sjokolade gjør deg faktisk glad, forskning tyder på det, og forskning tar alllldri feil! (Hmm..eller?)
  • Få deg en heftig treningsøkt, ha sex eller hva som helst som kan gjøre at musklene slapper av.
  • Gå på kino og se en virkelighetsfjern film! Favorittsjangeren min er alt som har med overnaturlige ting å gjøre; da glemmes den til tider fæle virkeligheten..Twilight New Moon passer perfekt nå!
  • Gjør det motsatte! Er du et sofaslakt, så løp opp på et fjell (bor du i Bergen: spring Stoltzen!). Pakker du deg inn i tepper, ta deg et isbad! ..Eller andre ting som fungerer som startkabler for hjernen og gir den et aldri så lite sjokk. Målet er å se ting på en annen måte etterpå og få ny motivasjon til å lese..
  • Grin litt og synes kjempesynd på deg selv. Finfin måte å avstresse på. Etterpå sier du til deg selv "ta deg sammen ditt mehe! Det er alltid noen andre som har det verre enn deg selv, så JUST DO IT!"
  • og sist men ikke minst:

HUSK at det alltid er lys i enden av tunnelen!

2 kommentarer:

  1. Fine råd:-)

    Jeg er en ekstrem skippertaksperson, så jeg har en lei tendens til å kun lese de to siste dagene før eksamen. Herlig! Nææææt..

    SvarSlett
  2. Sv: Ja, du kan nok ha rett i det;-) Mye aktivitet i topplokket om dagen!

    Men oi, det er kanskje ikke så lurt å gå fra kontantene man tar ut? Ops..

    SvarSlett

Spamming og usaklige ting slettes. Sånn ellers er du fri til å kommentere som du vil :-)