fredag, desember 11, 2009

Vin i helgen?

Vin er for meg uimotståelig enten det er til fest eller kos. I mitt tilfelle blir det for kosens skyld denne helgen, og den utvalgte er Cafe som er fra Sør-Afrika. Har en tendens til å kjøpe akkurat sør-afrikanske rødviner fordi vi var på vinsmaking på flere vingårder i Sør-Afrika ifjor, og ble rett og slett hektet! Cafe er aller aller best til sjokolade..har aldri smakt en vin som går så godt sammen med sjokkis. Har ikke så mye peiling på druesorter som jeg skulle ønsket (julegavetips: vinbok!), men vinen er altså en Pinotagevin..hvis det sier deg noe..? Vel uansett; PRØV den med litt sjokolade og du vil sannsynligvis ikke motsi meg på hvor god den er..



Min andre Sør-Afrikanske favoritt er Boschendal...hirrr! Min kjære har bestilt den på vinmonopolet, så vi venter i spenning. Synes igrunnen den er god til alt; som kos, til mat, til ost..

Bildet lånt fra rosenkildevine.dk


I en venninnes bursdag ifjor smakte jeg denne godsaken; pappvinen Doppio passo. Hun hadde tapas i selskapet, og den smakte utrolig godt sammen med det! Har prøvd den som flaskevin i ettertid, men synes pappvin-versjonen av den var enda bedre..



Sist men ikke minst en vin vi hadde dilla på på Lanzarote-turen; Sangre de Toro. Den passer kjempegodt til kjøttretter synes jeg. Kjøpte denne med fra taxfreen, og den heter jo Gran Sangre de Toro, og vet ikke helt hva forskjellen er. Regner uansett med at den er god siden vi likte veldig godt broren/søsteren dens *smiil*, pluss at jeg generelt liker spanske viner godt.



Noen som har tips om viner de liker? Vi skal drikke Cafe imorgen sammen med ost..aldri prøvd den til ost, så får se. Er jo ganske altetende *flau over å innrømme men..* det går nok ned!

5 kommentarer:

  1. Jeg drikker ikke så mye rødvin, for jeg får så himla vondt i hodet av det (For ikke å nevne blå tenner:p). Men når jeg først drikker rødvin, da går det mye i El Copero og en australsk som jeg ikke helt husker navnet på..

    Sv: Hihi, unnskyld! Eller "innsjill", som jeg har lært at det heter. Glemte helt at du ikke liker blod. Du kan være glad for at jeg ikke tok bildet ti sekunder senere, da hadde du definitivt besvimt!

    SvarSlett
  2. Å nå fikk jeg lyst på vin. Rødvin og sjokolade hørtes jo utrolig godt ut.
    Doppio Passo har jeg også drukket til tapas, og er enig i at den passer kjempegodt til det.
    Men åj nå fikk jeg lyst på vin... Hehe

    SvarSlett
  3. Hmmm, viner har jeg virkelig ikke peiling på;P

    SvarSlett
  4. Sv: Ja, jeg er syk, men egentlig ikke i beina, haha. Jeg har en sykdom som heter Crohns. Det er en kronisk tykktarmbetennelse. Vanligvis holde jeg meg ganske frisk, men nå har hatt en betennelse og går på ganske heavy medisiner pga det. Disse pussige smertene er da en bivirkning av medisinene, merkelig nok.

    SvarSlett
  5. SV: Det ble tidenes korteste julebord, avholdt i kantina på jobb, og jeg skulle på juleoppvisning dagen etterpå kl 12. Så det ble til at vinen fikk stå i fred siden jeg måtte kjøre hjem. :)

    SvarSlett

Spamming og usaklige ting slettes. Sånn ellers er du fri til å kommentere som du vil :-)