lørdag, januar 09, 2010

Zirkonia is a girls best friend..

Jeg er som ei kråke..Jeg liker glitrende saker og pynteting, men har aldri vært en av de som har vært veldig glad i smykker av ekte sølv eller gull. Kall meg usofistikert om du vil; men jeg bryr meg mer om hvordan smykket ser ut, enn om det faktisk er "ekte"..Mitt daglige smykkebruk er så lite at det føles bortkastet å bruke mye penger på noe som ligger i smykkeskrinet 360 dager i året.

Fniste litt da jeg så en artikkel på dagbladet.no (her), med overskriften Derfor bør du kjøpe uekte diamanter; prisforskjellen er betydelig. No shit, DET hadde jeg aldri ant! Men det som står i artikkelen er jo det at Zirkonia er en veldig god erstatning for diamanter; det skal eksperter til for å se forskjell..(Pssst! Dette lover veldig godt for lommeboken din, kjære samboer!)

Jeg ser ingen som helst forskjell mellom disse ringene..En av dem er ekte, mens den andre er Zirkonia!


Det er jo stas å ha noe som er ekte, fordi en vet at det koster mye. Jeg liker Bergans, Kari Traa og dyrere merker enn H&M.. De skriker nesten kvalitet; hvertfall for min del. Likevel skulle jeg av og til ønske jeg kunne valgt det billigere og mindre fænsi alternativet og ikke bry meg om det. Men..visse ting man jo legge litt penger i for å få en liten forsikring om at man kjøper kvalitet..

Konklusjonen jeg får av tankegangen min her, er at man må tenke investering. Man investerer i noe man har fordel av at varer lenge. Jeg investerer for eksempel i varmende, god ull for å unngå å bli forkjølet eks antall ganger i løpet av vinteren. Jeg kjøper et billig og pent smykke, som kanskje ikke holder seg fint lenge.. Dette siste er jo også en type investering, fordi jeg da kan bruke pengene på andre ting som man bør bruke endel penger på for å få kvalitet; for eksempel mine elskede Kari Traa-gensere..hirr, så gode og myke de er! Der fikk Kari litt gratis reklame atter en gang ja.

Det jeg derimot ikke helt klarer forstå meg på er de som kjøper noe bare fordi det er in og dyrt. For eksempel Hunter-støvler. Tror neppe de holder ute vann bedre enn andre støvler. Synes heller ikke de er spesielt finere enn andre støvler jeg har sett. Kate Moss bruker dem..jada.. Kunne nok skjønt det da jeg var yngre, fordi det da var litt prestisje i for eksempel å bruke Adidas-joggebukser fremfor Elloskjøpte joggebukser. Det er utrolig mange unge bloggere som legger ut klær og saker som rett og slett er latterlig dyre i forhold til hva de får for pengene og dessuten den inntekten de har uten å ha en jobb (eller rike, lettlurte foreldre)..Dere har sikkert lest slike innlegg type denne kunne jeg dødddd for ass!

Det jeg vil si er at jeg er gretten fordi jeg selv; til en viss grad, ønsker meg ting som ikke er verd sin pris..For eksempel Alexander Vang vesken; den med nagler på undersiden. Gah..Jeg skulle ønske verden var mindre materialistisk, og at det ikke trengtes dyre ting for å kunne føle glede. Jeg skulle ønske jeg kunne få øynene mer opp for de gratis gledene i livet. Som den gode følelsen av nytt sengetøy eller lukten av blomster. Der har nok mange noe å lære av vår kjære pus Marve:

Marves gleder: mat, søvn og lukten av blomster..


Ønsker alle en flott lørdagskveld! Her står sushi og avslapning med film på programmet. Skal se ferdig Inglorious bastards som vi omtrent sovnet fra igår (fordi vi var trøtte, ikke fordi filmen var kjedelig!)..

3 kommentarer:

  1. Inglorious Basterds er sær, men bra:)

    Jeg ser heller ikke forskjell på de ringene! Jeg har en ring med sølv og zirkona som jeg fikk av søsteren min til 20-årsdagen, og er like glad i den selv om det ikke er hvitt gull og diamant. Den ser så fin ut atte:)

    Mange ting kan like gjerne kjøpes billig, helt enig med deg. Det skal MYE til for at jeg øser ut masse penger på et eller annet fancy. Jeg har f.eks. sorte støvler med spenne på fra KappAhl som kostet 199,- i stedet for Hunterstøvler:p

    SvarSlett
  2. Gratulerer! Du er en av mine topp 10 bloggere :-)

    SvarSlett
  3. Jeg bruker lite smykker, og når jeg først kjøper noe, er det gjerne til 50 - 70 kr på H&M. Dette fordi jeg er et uforbedrelig surrehode som ikke greier å ta vare på tingene mine. MEN jeg har en del fine smykker jeg har fått i gaver, og dem bruker jeg når jeg skal pynte meg litt. Da føles det litt ekstra, liksom.

    Jeg skjønner AKKURAT hva du mener med dyre ting og det - du leste muligens det jeg skrev om Ed Hardy, jeg husker ikke i hodet nå - det var akkurat en sånn følelse - jeg digger dem, virkelig - men jeg digger også at ANDRE digger dem, at de er lett gjenkjennelige og at folk vet de er dyre. Så ærlig skal jeg være. Jeg tror av og til det ikke er tingen i seg selv som gir oss glede, men det den representerer og det vi håper den skal gi oss - en følelse av at vi er kule og rike, så å si - samt andres beundring og misunnelse..

    SvarSlett

Spamming og usaklige ting slettes. Sånn ellers er du fri til å kommentere som du vil :-)