torsdag, januar 14, 2010

Lesestund har gull i munn..

Sitter akkurat nu på en folketom datasal på skolen, etter tydeligvis å ha vært den første til å entre bygningen (omtrent)..måtte faktisk slå på lys da jeg kom! Kjørte inn til byen i bil sammen med samboeren og sitter nå å venter på at klokken skal bli 09.15; da begynner nemlig forelesningen..Til dess sitter jeg og blogger, siden jeg ikke var glup nok til å ta med en bok.


Apropos kjøring med bil; så ligger det en tåke over Bergen sentrum for tiden, og man oppfordres til å ta buss om man kan. Men det er jo smekkfullt på alle bussene! Tok buss igår, og jeg er imponert over antall mennesker man kan få klemt inn i en buss..det minte om de ville tilstandene som var i julestria ifjor!

På bussen får en jo ofte det store bussdilemmaet; skal man gi plassen sin til den eldre personen som står..? Jeg har temmelig dårlig erfaring med dette..man blir jo kjeftet ut uansett hva man foretar seg. Du kan få plassen min sier en og reiser seg for den søte gamle damen som står og klamrer seg til setet ens..og dermed får en en kraftig bølge av en kjeftesmell fordi hmmpff!! Gid, hun er da ikke sååå gammel, hmmpfff!

Det kreves nøye overveiing hvem man skal gi plassen sin til. Det jeg foreløpig har kommet fram til er at man skal gi plassen til eldre hvis de slenger lengtende blikk på de heldige personene som sitter. Det var også hensikten min en gang ja, rett før jul faktisk..Men, det kreves jo masse planlegging for å kunne gi fra seg plassen til et eldre individ; plutselig står det nemlig en til person (meg som reiser meg for å gi plassen) i "køen" som går fra dørene framme i bussen; selv om det ikke er lov å stå der, og til de bakerste setene i bussen. Da er det ikke så enkelt med den ufattelig minimale plassen man har til disposisjon og få presset mennesket inn i det setet hvor en satt for få sekunder siden..

Mens jeg satt å funderte ut en slagplan på denne bussturen i julestria, så begynnte hun jeg satt ved siden av å pakke sakene sine. Hun satt innerst ved vinduet. Jeg tenkte bra! Siden hun skal av bussen nå, passer det ypperlig å gi plassene til de TO veldig skrukkete, søte damene som står å titter lengtende mot plassene våre..Men tror du ikke at hun hadde intensjoner om å gi den ene eldre damen plassen sin? Joda, helt uten å kommunisere dette med meg, slik at det da plutselig var TO personer (jeg og henne) som stod på den tidligere omtalte minimale plassen og prøvde å komme oss noen vei slik at de to damene kunne få plass til å åle seg inn i setet vårt. Hun damen jeg satt på siden av må jo ha tenkt at jeg var en skikkelig møkkaperson som ikke ga fra meg plassen min sporenstreks, og dermed bestemt seg for å ta saken i egne hender. Djiziz, litt kommunikasjon dama! Ja, vel.. sukk-sånn kan det gå..

Apropos må jeg gå selv nå..Forelesning venter! LØPE

5 kommentarer:

  1. Haha, det skal ikke være lett! Heldigvis er det sjelden så fullt på bussene her i distriktet, så jeg har ikke trengt å gi bort setet mitt enda. Men som du sier, de kan jo like gjerne bli fornærmet som glade.. Tror jeg skal holde meg til tipset ditt om å se etter de som ser lengtende på setene!

    Ha en fin dag:)

    SvarSlett
  2. Jeg er glad jeg sjeldent tar buss! :)
    Nå har jeg lagt hva jeg har spist denne uka, så ser du litt i alle fall! Scarlet sier tusen takk! :D

    SvarSlett
  3. Hmmm, det der er litt tricky... Selv har jeg bare gode erfaringer med å donere seteplassen til eldre, men har hørt om flere som har blitt bjeffa på. Mye rare oldinger, spesielt de som tror at det å ha passert 75 er et frikort på å snike i kø.

    SvarSlett
  4. hoppas du får en bra dag :}

    SvarSlett
  5. Hei! Du er med videre til avstemmingsrunden i fotokonkurransen min med det flotte bildet ditt!:o) Publiserer innlegget hvert øyeblikk:o) Lykke til!

    SvarSlett

Spamming og usaklige ting slettes. Sånn ellers er du fri til å kommentere som du vil :-)