onsdag, september 21, 2011

Dag 29: En matrett jeg eeelsker!

Jippiii hviner nok leseren av fryd nå, tenker jeg. For her kommer endelig et nytt matinnlegg! It's all about; squash!

De greiene på tallerkenen her nedenfor; det grønne...det er squash"pasta". Så da kan jeg liksågodt konstantere at det ikke skal se sånn her ut. Man skal nemlig skrelle squashen før man rasper remser med f.eks en ostehøvel. Det visste jeg ikke første gang jeg lagde det, men jeg tok bildet før jeg hadde smakt på retten. Skallet smaker rett og slett bittert...men jeg lagde det uten skallet her forleden, og da var det veldig godt.

Det er en skikkelig nammemiddag synes jeg. Min kjære også faktisk!! Du ivrer vel etter å få oppskriften nå eller..? Here goes! Du trenger:

1 squash
2-3 tomater skjært i biter
Hakket løk, en halv en holder
Kjøttdeig
1 paprika i strimler
Passe mengde vann

Du gjør sånn her:
1) Skrell squashen og rasp den så opp med ostehøvel. Hiv litt smør/olje på panna og stek den mør på litt over middels varme. 2) Stek paprikastrimlene og løken. 3) Hell alt på en tallerken eller skål. 4) Stek kjøttdeigen. Krydre med hva du liker eller har i hyllen. Vi brukte salt, karri, mango, tandoori og chili. Fin blanding, hehe. 5) Ta oppi grønnsakene du stekte isted, og tilsett litt vann så det blir bittelitt sausete. La det koke 5 minutter. Ha gjerne litt ost på toppen når det serveres, f.eks parmesan. På bildet er det med vanlig ost. Naaammm..

8 kommentarer:

  1. Vi har også brukt endel squash som pasta. Må innrømme at jeg liker å blande det litt med vanlig pasta ettersom jeg gikk litt lei squashpastaen etter å ha overdoset på den en stund. Hehe :)

    SvarSlett
  2. Skal prøves Siv;) Har aldri tenkt over noe smak på skallet jeg.. Hmm mystisk! Vi bruker mye squash vi altså (Selv om det ikke smaker så mye av den så fyller den magen iallefall;))

    SvarSlett
  3. ★MK★: Jeg skjønner ikke at jeg ikke tenkte på det en gang i tiden da jeg fortsatt var vegetarianer; dette med squash-pasta..det er jo helt genialt! Både sambo og jeg synes skallet smakte bittert..kanskje det var noe med den squashen vi hadde..? :-S

    SvarSlett
  4. Jeg har laget noe lignende en gang, men dessverre falt det ikke i smak hos mannen. Teite mannen.

    SvarSlett
  5. Squash er kjempegodt, og veldig anvendelig! Jeg har aldri syns skallet smaker bittert, jeg liker det :)

    SvarSlett
  6. Oj, spennende! Får se om kresne meg tørr prøve dette her ;)

    SvarSlett
  7. Oj det så godt ut! Men for å være helt ærlig så har jeg aldri smakt på squash før, for jeg er jo så kresen da vet du. Men det er jo genialt å bruke i stedet for vanlig pasta, for det prøver jeg å spise litt mindre av. Nei, nå får jeg jammen tøffe meg opp :-)

    Ha en super dag! :-)

    SvarSlett
  8. Liv: Squash smaker egentlig veldig lite. Det er litt mindre vandig enn agurk. Når man har den i en rett som "pasta" så smaker den som krydderet eller sausen man bruker til smaker. Konsistensen liker jeg også, så det er bare å prøve det istedetfor pasta ;-)

    SvarSlett

Spamming og usaklige ting slettes. Sånn ellers er du fri til å kommentere som du vil :-)