tirsdag, januar 03, 2012

Da det store Hengeleppe-mysteriet ble løst

I mange uker nå har mangelen på søvn vært sørgelig stor. Det eskalerte og Lina våknet plutselig en gang i timen om natten! F-r-u-s-t-r-a-s-j-o-n. Og så fikk hun et utslett i ansiktet som lignet på elveblest. Det gikk bort like fort som det kom, men dukket opp andre steder på kroppen istedet.

Den 4. barnesykdom skrek google mot meg da jeg spurte hva dette kunne være. Meget vanlig å få i slutten av 1. leveår fortsatte han. 3,5 dager med feber, endel smertestillende og mye kos senere ser det ut til at sprettballen er frisk igjen. Hun sov bedre inatt, men vi var likevel inne hos henne minst 4 ganger og stappet smokk eller pakket dyne. Idag var det fremdeles smågråting og hengeleppe, og jeg stod og klødde meg i hodet. Skulle det ikke blitt bedre nå, siden den berømte nr. 4 er borte??

Lina slengte seg ned på et teppe ved siden av meg, og la seg til å rulle rundt litt. Tilfeldigvis kastet jeg meg over henne og fikk hold-deg-fast; SE PÅ TENNENE hennes! Jeg fikk kjenne også! Tidligere har slike forsøk blitt mottatt med jafs og fingergnafs. ...Og der og da så jeg dem. To hvite små som kikket fram i overkjeven. De fremste melketann-jekslene! De skulle vel strengt tatt kommet først om 3 mnd til de. I underkjeven er det fortsatt bare de to fremste som har kommet, og ingen tegn til flere. Fram med Dentinoxen (sånn anti-au-middel..)!! Nå vet vi hvertfall hvorfor hun har vært så urolig om nettene og vært halvveis mannevond med både lekene sine og mammas ører om dagen.

Jeg velger å stå fram og gi ordet "småbarnsforelder" et ansikt..

8 kommentarer:

  1. Høhø, ja der ser vi, de små har grunner til det meste. ;O

    Gratulerer med tannebisser, Lina! :D

    SvarSlett
  2. OJ så spennende!! Ikke det at dere ikke har fått søvn altså, for der føler jeg virkelig med dere. Men at hun får JEKSLER! Og i det heletatt tenner. Her er det jo nada nix. Så aner ikke hva slitet med tenner er for noe vi enda! Kommer vel alle på en gang skal du se...

    SvarSlett
  3. Huff stakkars. Lina er forutfor sin tid og har alt skjønt hvordan man skal terge mamma mest mulig ja! Rampejente lik sin mor sikkert, hmm..

    sv - Hehe, ja de er ganske dramantiske på sitt sterkeste så slik har jeg ikke ått ut så mye. Heldigvis kan de tones ned ;)

    SvarSlett
  4. Stakkars, ikke rart hun ikke har vært i godform om dagen da! Lille venn. Det er en milepæl det med tenner, ikke bare fordi de får selve tennene, men jeg synes de forandrer hele utseendet sitt også :-)
    Klem til Lina!

    SV:
    Tusen takk, og riktig godt nyttår til deg og dine også! Håper julefeiringen har vært super! :-)

    SvarSlett
  5. Uff, stakkars Lina og stakkars dere! Jeg har hørt det er best å få tenner tidlig, for gommene blir hardere etterhvert som de blir eldre. Sara hadde ikke en eneste tann før hun var 13 mnd (!!) - og fra da tok det to mnd til før hun fikk nr 2.

    Godt nytt år til deg også!! :)

    SvarSlett
  6. Offa, ikke rart hun har vært grinete! Tenner er ikke godt.. Men da vet du jo hvertfall at det er noe ufarlig som kommer til å gå over etterhvert :)

    Sv: Hehe, jeg bruker alle lakkene til hverdags jeg. Men ja, Fashion og Stairway to heaven er nok absolutt de mest anvendelige :) Stikk innom DNA, de har maaaaaange! Jeg kunne lett plukket med meg hvertfall 7-8 til.

    SvarSlett
  7. Hehehe, så godt at dere fant ut hva som plaget da! Kjenner selv den følelsen av oppgitthet; når du endelig tror du vet hva som er gale, så dukker det noe annet opp og du må bare innse at du ikke hadde peiling på hva egentlig skjedde ;) Håper dere får sove godt i natt, alle tre! :D
    Kjempefine blomster btw, skulle ønske jeg også hadde grønne fingre slik som deg <3 (og ikke onde, sorte fingre som dreper alt i potteplanter innen en uke fra hjemkomst...)

    SvarSlett
  8. Kjenner mg igjen, enda vi bare er på de enkle fortennene. Legging og søvn er et mareritt om dagen. Er så sliten at jeg ikke orker å gå i dusjen, selv om jeg ikke har dusjet på tre dager liksom. Men Brage liker meg jo slik, luktende av svette og gammel melk, så da får det bare være. Det er jo der han vil være hele dagen og natten. På puppen. Selv om det er et under at jeg fremdeles har brystvortene intakt. Håper det blir bedre nå da for dere, nå som de har tittet frem. Og hurra for Dentinoxen. Uten den hadde jeg blitt gal for lenge siden ;-p

    SvarSlett

Spamming og usaklige ting slettes. Sånn ellers er du fri til å kommentere som du vil :-)