onsdag, november 03, 2010

Julebrusen i hus...

I julen liker jeg tradisjoner. Julebrus fra CB (sørlandet) er en slik tradisjon, og savnes den på bordet på julaften, så er det ikke helt jul! Det er mest av alt utseendet på den jeg liker; ikke at innholdet smaker vondt akkurat, men etiketten er en stor del av stemningen. Faktisk. Sånn ellers i året er jeg ikke så glad i brus..Hvertfall de senere årene-det må jo nevnes en Pepsi Max-periode før dette. Jeg er sikker på at de putter noe mystisk i brusen sin, for jeg var virkelig avhengig noen måneder!

Men tilbake til julebrusen! Det fins faktisk en nettside tilegnet julebrus, hihi.. Julebrus.org. Her finnes oversikt over landets forskjellige julebrusmerker, -tester og (fnis) et eget forum! På testsidene kommer CB tydeligvis noe lenger ned på listen..Fjorårets kårede vinner ble Aass. Vet ikke om jeg har smakt den engang, men finner jeg den i butikk havner den på julebordet i år. CB fins derimot ikke i butikk i Bergensområdet, selv om et rykte gikk om at man kunne bestille..? Anyways, jeg løste ganske enkelt problemet ved å spørre på facebook om det var noen som skulle til Bergen før jul! Ganske komisk, og jeg følte meg litt sær, men napp fikk jeg! Så nå kan jeg takke min kusines nabo for at vi har en hel kasse stående klar (minus et par desiliter av en flaske..fordi jeg trøstedrakk litt igår..) !




Hvis alt går som det skal, så feires julaften hjemme hos oss, sammen med svigers og min kjære samboers søsters familie..Mannen til søsteren er trønder, og har selvfølgelig "bestilt" Dahls julebrus.. Men vi får se hva som kan oppdrives! Kjenner at jeg allerede gleder meg litt til jul..sukk. Alltid altfor tidlig ute, så når julen nærmer seg er jeg omtrent ferdig med den allerede, hehe. Men tror ikke jeg er den eneste som begynner å tenke på jul tidlig? Pepperkakebyen som skal settes opp på Torgallmenningen er for eksempel i anmarsj, og åpner allerede 26.november (klokken 17 for de som er ekstra interessert). I år har den faktisk 20-årsjubileum. Selv likte jeg den best da den holdt til i et lite, intimt rom på Galleriet, ikke var så gedigen og det ikke kostet masse penger for å komme inn å se den..Men det er nå bare meg da; gammal og gniten, høhø.

5 kommentarer:

  1. Men det som er det beste med Minxneglene skjønner du, er at de er like fine i korte! Særlig de som er helt gull eller sølv! Så her er det bare å løpe og kjøpe!;-)
    Ha en kjempefin dag!
    Klem fra Liv :-)

    SvarSlett
  2. Åååh, juuuuuuuul! Jeg er forsåvidt glad i brus, og ikke noe mindre i jula! Favoritten er Ringnes sin julebrus:) Også en lokal variant, Trio. Men ellers går det mye i Pepsi Max og sånt noe, ja. Uansett, for meg er julebrus forbudt område frem til advent/1. desember.

    SvarSlett
  3. Sv: Tro meg, vi har prøvd både Plumbo og diverse andre avløpsåpnere, men ingenting funker. Blæ..

    SvarSlett
  4. Her i huset er det Berntsens julebrus det går mest av. CB sin har jeg aldri prøvd tror jeg, for den selger de ikke her i denne landsdelen, men jeg så de hadde den på Joker i Sirdal til nyttår i fjor, så om vi stikker på firmahytta rundt juletider i år også, så kan jeg jo kanskje smake den :)

    SvarSlett
  5. Jeg er ikke så glad i brus i det hele tatt, og julebrus syns jeg smaker ekstremt kunstig. Men Ivar har satt øl her hjemme, og trenger tomgods, hehe! Derfor kjøpte han en haug flasker julebrus, og jeg tok to glass til middag - det var ikke så verst akkurat da, faktisk. :)

    SvarSlett

Spamming og usaklige ting slettes. Sånn ellers er du fri til å kommentere som du vil :-)