onsdag, september 09, 2009

Don Rosa-min barndomshelt


Da jeg var liten hadde jeg litt fritidsproblemer.
Vi bodde relativt langt "ute på landet", og selv om det var et bittelite knippe av jevnaldrende i nærheten, lekte jeg en god del for meg selv. En ting jeg likte var å lese; både bøker og tegneserier. Jeg var med i diverse bokklubber, og flittig låntaker på biblioteket. Jeg leste ved matbordet (bortsett fra under middagen, det var strengt forbudt!), i sofaen, i sengen, på do og mens jeg gikk fra A til B i huset...



Donald Duck & Co var yndlingstegneserien. Mamma kjøpte det hver uke, og det var alltid stas. Noe bet jeg meg merke i, og det var tegningene til Carl Barks og Don Rosa, særlig sistnevnte. De var alltid så utrolig detaljerte, og hver gang jeg leste de på nytt fikk jeg med meg en ny ting jeg ikke så gangen før. Det var urmoro å lete etter signaturen til Don Rosa i visse av hans verk, nemlig "D.U.C.K"..som var gjemt i blader, gress, skyer og annet.."Decicated to Uncle Carl from Keno" betyr det. Don Rosa heter nemlig Keno Don Hugo Rosa, og hans store helt er Carl Barks. Et av hans kjente verk er historien om Skrue McDuck og hans liv; "The Life and Times of Scrooge McDuck", som handler om Skrues liv, fra han er unggutt, når han tjener hans første mynt, når han blir forelsket og om hvordan han kom seg "fram i livet" og dit han er idag..Til den tegneseriefrelste vil jeg derfor anbefale Don Rosa! Det finnes en serie kalt Hall of Fame, som gjengir det mest kjente av det han har tegnet. Utgis av Disney på Egmont serieforlag. Wow, dette ble reklame, og jeg får ikke betalt engang!!


1 kommentar:

  1. Thank you for your kind words!

    But to make sure you know: Disney has NOTHING to do with my comics or ANY Disney comics you've ever read anywhere! Disney only licenses the name "Donald Duck" to independent publishers like Egmont, and freelance writers and artuists (like Carl Barks... and me) create the stories themselves with NO assistance from Disney. We create everything you know about $crooge, Duckburg, etc., etc. But Disney owns our work and profits from it forever without ever sharing a penny with the creators. Please never give Disney an iota of credit for any Disney comic story you have ever seen!

    SvarSlett

Spamming og usaklige ting slettes. Sånn ellers er du fri til å kommentere som du vil :-)