fredag, september 23, 2011

En babys dobekjennelser

Hnnng!! Lina her igjen, og jeg blogger fra...do!

Idag da mamma skulle skifte bleie på meg, begynnte jeg å presse. Faretruende lyder for en mamma som holder på å skifte bleie, mihi! Egentlig skulle jeg bare skremme henne litt, sånn for å øve meg til Halloween neste måned. Resultatet ble derimot at mamma skvatt til, og i en huiende fart ble jeg plassert på DOOO! Du vet; den der hvite stolen som lager lyder når de voksne sitter på den.

Hvertfall. Jeg kunne jo ikke annet enn å knise litt for meg selv, men fortsatte å presse. Hnnnnnng! (Idag hadde jeg forresten svisker til lunsj..) Da det var over, og ansiktsfargen vendte tilbake til sin normale, tørket mamma rompa mi. Hyyysj, flaut..Så nå sitter jeg her da. Og blogger om hendelsen. Men nå vil jeg leke såeh......hadet på badet din gamle sjokolade!!


KoblingMamma Siv her ja. Lina må få lov å blogge litt av og til hun også. Det er sikkert bra for finmotorikken i fingrene hennes å taste på dataen..Den halvveis ødelagte space-tasten på tastaturet mitt er kanskje ikke like enig i det.

Men til saken, når er det vanlig for en bebbis å sitte på potte/do? Er helt sikker på at 8,5 måneder er veldig i tidligste laget. Denne lille dosittingen hennes idag var egentlig bare impuls fra min side, siden hun faktisk begynnte å presse. Har tenkt litt på det å sette henne på do, siden jeg leste en artikkel om en baby på 2 mnd som ble holdt over do mens den gjorde sitt fornødne; les den her.

Jeg synes det var veldig tidlig med 2 mnd, men det må jo være bedre for en baby å kunne slippe å bæsje i bleien hvis det går an..? Man skal jo ikke presse dem til noe som de er umodne for, men jeg synes idag var helt ok. Tissing er verre, for det klarer hvertfall ikke jeg å lese signalene på. Men det går jo rett inn i bleien, så det irriterer ikke huden så mye.

Så det er nå det JEG lurer på, her jeg tusler rundt i mamma-permisjonsland.. Dositting liksom. Lekkert.

Ønsker alle en god/do helg!

14 kommentarer:

  1. Jeg har ingen ekspertsvar til deg, men synes det høres fornuftig ut at hun får gå på do når du skjønner at det er det som skjer. Miljøvennlig og greier! Håper dere får gjort noe annet gøy i helga også da! ;)

    SvarSlett
  2. Haha, morsomt skrevet! Jeg har ingen råd til spørsmålene dine desverre, men det var underholdende å lese ;)

    SvarSlett
  3. Vi har ei på 16 måneder som har fått pottetrening av og på siden hun rundet året. Hun har slitt mye med sår stump så barnelegen var enig i at det kunne være OK å få inn pottetreningen tidlig. Hun har perioder hvor hun er kjempe engasjert, setter seg frivillig på potten og lager tisselyder, noen ganger tisser hun, andre ganger ikke. Andre perioder nekter hun og begyner å hyle om vi våger å nærme hun potte. Da er det bare å vente til hun får lyst igjen. Tvinge hun fungerer ikke for noen.

    Igår kjøpte vi også et dosete til hun, som en slags motivasjon, at når hun blir flink på potta skal hun få sitte på den store doen, slik mamma og pappa gjør, mens hun blir kjent med at det er trygt å sitte på den (hun er redd det store hullet). Hittil har hun ikke bæsjet på potte.

    Neste gang hun har en periode hvor hun er ivrig har vi tenkt å ta noen bleiefrie dager hvor vi legger bort gulvtepper og sånt, og har potten fremme hele tiden i håp om å få hun til å gå mer på potten. Intensive pottetrening kan en jo kalle det :))

    Svar på spørsmålene dine er det jo ikke, men det er iallefall vår erfaring rundt tidlig pottetrening. Angående det å sette en 8,5 måning på do er vel greit så lenge hun er tilfreds med det. Har hun faste tider hun pleier å legge i bleia så er jo det en ypperlig mulighet til å iallefall få slutt på bæsjebleier :))

    Lykke til og god helg ^^

    SvarSlett
  4. Jeg har absolutt ikke peiling på når man skal begynne å sette ungen på do, men jeg kan ikke skjønne at Lina kan ta skade av det heller ;) Det er jo kjempegreit å gjøre det når du uansett merker at hun skal gjøre bissniss, så slipper hun å ligge der med bleia full av bæsj. Kan jo ikke være noe særlig digg..?

    SvarSlett
  5. aww, hihi, for et søtt innlegg! Men jeg har så vidt tatt i en baby, så det må du ikke spørre meg om! :p

    SvarSlett
  6. Oi, den store doen! Jeg ser ikke problemet i det, det var jo tydelig at noe skulle skje ;) Så kanskje dere kan kjøpe en potte og nesten gang noe slikt skulle skje kan dere hive henne på den ;) Uansett, meget smart tenkt av deg ;) Du holdt hodet kaldt! ;)

    SvarSlett
  7. Haha jeg elsker dopapiret! Elsker også at Lina fikk til å bæsje på do :D Jeg aaaaner ikke når de begynner. Men kjente jeg ble litt motivert til å kjøpe potte nå :D Selv om Thea er stille-bæsjer. Ikke en lyd, bare en snek som kommer snikende.

    SvarSlett
  8. Haha fasinerende;) Vil si det er lovlig tidlig for frøkna ja, men så skal man jo tidlig krøken den som god driter skal bli og da! Hun har tydeligvis skjønt hva man skal gjøre på en do, men kanskje ikke helt hvordan det skjer?;) Aldri for tidlig å prøve hehe. Har et bilde av meg hvor pappa holder meg over den mens jeg ser bare forskrekket opp på han. Sånne bilder fikk jeg oppi hodet nå;)

    SvarSlett
  9. Hege: Det blir neppe potte på Lina..hun får gjøre sitt fornødne på do! Leste et innlegg hos Mariann (frujohansen) for en stund siden om det å plukke opp og rengjøre potten etterpå..Det hørtes lite delikat ut ja. -Også er hun så nusselig der hun sitter så liten og tassete på den gedigne doen, med bleia og strømpebuksa på knærne sine og presser, hihi :-D Hmm, vanskelig med stillebæsjere da! ;-)

    SvarSlett
  10. ★MK★: Trust me; bæsj blir utrolig fascinerende når man får barn ;-) Haha, kan nesten se for meg det forskrekkede ansiktet ditt :-D Hun har ikke sittet på do idag da, men hun gjorde det masse i helgen..det søte lille, bæsjende nusket mitt. :-D

    SvarSlett
  11. Janne-Kristin: Ja, det gjelder å holde hodet kaldt i sånne situasjoner! Her blir det ikke noe potte tror jeg..har tenkt over saken, og synes det er mye greiere å bare la bajsen skylles ned i do; uten noen mellomlanding ;-)

    SvarSlett
  12. Inger Lise ❀ TiddyMin: Var på en leketøysbutikk forleden, hvor de også solgte sånne doseter. Vurderte sterkt om jeg skulle kjøpe et, men gjorde det ikke..det har fungert greit de gangene jeg har satt henne på do..til nå hvertfall! Jeg tenkte forsåvidt ikke å sette henne på potte, men prøve å vende henne til voksendoen..Hun er hvertfall ikke redd hullet i doen enda.

    Lykke til videre med treningen deres ;-)

    SvarSlett
  13. Haha, kommentaren til Mala tar kaka :P Nei, jeg er ingen babyekspert, men synes det hørtes helt riktig ut å plante ho på toalettsetet :) Mye bedre hygienemessig for lille frøken frø også. Du er flink mor, du, Siv :)

    SvarSlett
  14. SV: Hvis hun blir fort varm så anbefaler jeg en sånn dress. Iallefall nå som det ikke er så kaldt enda, men mye vind og fuktig. Den er jo uten foring så du kan selv regulere varmen :)

    Så bra at Lina ikke er redd den store doen og hullet. Jenta vår er fortsatt livredd. Krøker seg sammen og spenner kroppen helt, selv med det lille dosetet. Vi får bare fortelle og vise hun om det en stund til og prøve siden. Men potten er hun veldig glad i. Setter seg ned på den og sier "tsssss"..

    Lykke til videre til dere også :))

    SvarSlett

Spamming og usaklige ting slettes. Sånn ellers er du fri til å kommentere som du vil :-)