søndag, september 18, 2011

Dag 26: Ti ting om deg selv

1) Jeg er faktisk veldig glad i tegneserier! Leser ufattelig lite av dem nå, særlig etter jeg sluttet å kjøpe Nemi. Sluttet med det fordi jeg synes det er dyyyre blader (selv om de nok MÅ være dyre for å få tjent litt på det..). Dessuten hadde jeg ikke TID til å lese dem! Lina tok all min tid gjennom hele dagen og natten for noen måneder siden. Nå har hun hele 3 hviler gjennom dagen, så da har jeg endelig litt mer tid. Men den tiden brukes jo som oftest på blogging og å suse rundt på internett..

"Lenore"-t-skjorten min..Usikker på om jeg har denne enda, siden bildet er noen år, og det har vært opprydding i skapet siden dess.
2) Jeg elsker skinnvesken min som er på bildet ovenfor. Kjøpte den på 50%-salg for 3 år siden; da jeg egentlig ikke hadde råd! Å bruke 600 kr på en veske når man er student kan føre til myyye nuddelspising.

3) Er fryktelig glad i min lille bebbis Lina. Ok, VÅR lille Lina, siden jeg jo ikke var alene om å produsere mesterverket. Vi hadde en tøff start med kolikk og generell masing etter den tid..Masingen tror jeg kom av at hun ville opp og rundt. Utforske verden. Nå som hun reiser seg og går langs bordet (!) er hun generelt fornøyd.

4) Minus når hun holder på å få tenner. Da blir mamma søvnløs og fin. Søvn er nemlig noe jeg trenger minst 6-7 timer av pr. døgn! Ellers blir jeg grumpy.

5) Jeg elsker rødvin. Og sjokolade. Får jeg dette samtidig, så svever jeg av lykke, hehe!

6) Har ett semester igjen av masterutdannelsen min. Herregud, det skal bli så godt å bli ferdig, få seg jobb og et normalt liv!!

7) Jeg er R-O-T-E-T-E. Må ta meg selv skikkelig i nakken til tider, for å få orden på ting.

8) Jeg er et matvrak. Elsker god mat; også å lage det! Er ikke akkurat noen kokk, men det jeg lager blir som oftest spist opp. Minus diverse mislykkede bakverk. F.eks kanel-i-svingen-baksten jeg bakte for en stund siden. Huff. Og by the way, så har jeg endelig laget Oreo-kake for første gang! Halvparten skal være med til svigers idag, mens resten skal serveres til klubbkveld imorgen (gleder meg, Ellen og Karin!!!).

9) Fordi jeg er et matvrak, så må det til tider litt skjerpings til. Da snakker vi trening og kosthold! Siste prosjekt på matfronten er utprøving av lavkarbo. Har funnet ut at jeg faktisk fungerer ganske bra på det. I det siste har lavkarboen gått rett til trallala-land, og da merker jeg det på blodsukkeret som plutselig faller laaangt ned i kjelleren, og jeg blir superslapp. Sånn er det ikke når jeg spiser lavkarbo; da er blodsukkeret mer jevnt, og jeg kan fint gå 4 timer uten mat før jeg kommer på at det hadde vært greit med litt påfyll igjen.

10) Trodde aldri jeg skulle si dette; men BLOMKÅL og BROKKOLI er det beste jeg vet! Kok det sammen, mos det med håndmikseren og tilsett litt salt og pepper etter smak. Skal det være ekstra godt, f.eks til søndagsmiddagen, så er det godt med litt kremfløte eller melk oppi (men ikke for mye, for da blir det suppe). Dette er supert som erstatning for poteter (OG saus!), og smaker godt med kjøtt til. Namnam.

Ha en god søndag! Vi skal på fårikål-besøk til svigers. Årrrh, jeg gleder meg! Fårikål er en av høstens store gleder :-D

12 kommentarer:

  1. Skulle så gjerne prøvd ut dette lavkarbo greiene, men tror det funker dårlig når jeg ikke liker grønnsaker! ;p hehe... Tegneserier ja, tror ikke jeg har lest det på mange mange år!

    SvarSlett
  2. Jeeei, gøy å lese! :D Blomkål(suppe) er supergodt! :D Jeg fikk veldig lyst på det nå! Oreokake :O Du må jo ha tatt bilde av mesterverket ditt! ;D
    Og ett semester igjen av en MASTER er neimen ikke langt unna! :D

    SV: “lukkeoppålukkeattattatt”-lokk..? Hææææ? :P Den har en sånn dings oppå med sånne huller i, hvis det er det du mener :P Perfekt forklaring fra min kant også, merker jeg :P Lekue er den runde dingsen på bildet, en kan lage sånne pyntestriper med den, slik en ofte ser på kakefat og eksklusive middagsfat, pynte med saus ;) Oooh, hadde jeg bare kunnet sy :P Men takk for tips! :D

    SvarSlett
  3. Nå ble denne spørsmåls opplegget vi har lagt oss ut på, plutselig litt gøyere når vi kan lære noe annet enn hvilke smykker, lommebok og sminke en har... HEhehe....
    Skal prøve blomkål og brokkoli tipset ditt ein dag!
    Fårikål er godt! Ekte høstmat! Må ha det snart tenker eg :)

    SvarSlett
  4. Mm-m, sjokolade!! Så flink du er som går på diett, eg har tenkt tanken et par ganger men det har bare blitt med det :D

    SvarSlett
  5. HVEM liker ikke sjokolade? ;)))) enough said på det punktet! ;D

    SvarSlett
  6. Motionocean: Jeg har faktisk møtt på folk som IKKE liker sjokolade. De er et sjeldent syn dog! :-D

    SvarSlett
  7. Regine: Haha, jeg eier faktisk ikke viljestyrke, så noen diett i den forstand er det vel ikke..kan vel mer kalle det et lavkarbo-kosthold som ikke er så superstrengt at det gjør noe. Jeg spiste faktisk brød igår. Og SJOKKIS! (Men da hadde vi venninnekveld, så da var det "lov").

    SvarSlett
  8. Bente:Ja, det var enten litt kjedelig eller litt "rosa-spørsmål" blant de 40 spørsmålene jeg skulle svare på..Har ikke sett på hva dagens er enda, men får prøve å spice det opp med litt humor :-D

    SvarSlett
  9. Huff lavkarbo er ikke lett. Jeg har troa på litt mindre mat og litt mer mosjon isteden.
    Sv: Ja, jeg må innrømme at jeg er veldig glad i jakten! Meeen jeg har kommet til det stykket hvor jeg vil finne den rette! Problemet mitt ligger i hvor godt jeg liker ham. Klarer ikke helt å se ham sammen med meg og mine venner...

    SvarSlett
  10. Hjerterdam: Sv: Å spise mindre kan jeg ikke gjøre. Da går jo forbrenninga ned, og jeg kommer bare til å gå sulten. Jeg begynnte ganske så entusiastisk å trene, men nå er det 1 hel uke siden sist *klaps over hånda* :-S

    Det er jo flere syn på hvorfor lavkarbo funker. Sånn som jeg har forstått det så går man ned fordi man kutter ut veldig mye sukker. Man skal IKKE spise light-produkter og så lite ferdigprodukter som mulig (mye sukker/karbohydrater i begge deler).

    Hovednæringsstoffer på lavkarbo er proteiner og fett, og de metter jevnere og lengre enn karbohydrater. Så det som egentlig skjer når man går ned, er vel at man faktisk spiser mindre kalorier enn man gjør på "høykarbo". Men likevel er man mett pga den høye prosentandelen proteiner og fett sammenlignet med karbohydrater. Sånn har jeg skjønt det etter å ha lest pros og cons for lavkarbokostholdet.

    Salater og grønnsaker er noe man spiser mye av, men mange folk tror man bare spiser bacon, egg, seterrømme og meierismør. Noen gjør nok det også, men det ser ikke jeg på hverken som særlig tiltalende eller sunt..

    Dette med Crohns og lavkarbo..leste noe om at når man spiser mindre sukker, så demper man betennelser i kroppen. Har ikke lest noe vitenskapelige artikler på dette da..Hoi hoi; dette ble en lang kommentar ;-)

    SvarSlett
  11. Ja, det var jammen en lang kommentar! Jeg kan ganske mye om dette, men har ikke tenkt til å diskutere kosthold med deg. Mente bare at lavkarbo ikke er lett pga. alle fristelser og vaner vi nordmenn er utsatt for daglig! Jeg vet ikke hvor mye/lite du spiser, men mente at kontroll av hva som går inn vs. hva som går ut av energi er den generelt beste måten å gå ned på for oss som er glad i litt kanel i svingan! :)

    SvarSlett
  12. Hjerterdam: Hehe, nei kosthold går ikke an å diskutere..når selv "ekspertene" strides om hva som er riktig kosthold! Jeg kan også endel, men synet mitt har endret seg litt etter å ha lest om lavkarbo ;-)

    SvarSlett

Spamming og usaklige ting slettes. Sånn ellers er du fri til å kommentere som du vil :-)