søndag, desember 05, 2010

På julevent...

I min kjære Grieg-kalender hadde jeg skriblet ned å huske å lage brente mandler på lørdagen..Har planlagt det meste som skal gjøres fram til og med julaften (bank i bordet! Kakemenn skal forøvrig lages neste helg..), og skrevet det sirlig ned i Griegen. Som skrevet, så gjort. Ifjor laget jeg det jeg vil kalle nesten-brente mandler, siden de nesten ikke hadde snev av å være brent eller karamellisert, de var bare sukkeraktige. De gikk ned på høykant til tross, men det er en annen historie. I år fant jeg ut at TÅLMODIGHET er det viktigste når man lager dette!

Oppskrifta er som følger; og her har jeg stjålet fra stille-julenatt.org, men modifisert litt:

250 g mandler
250 g sukker
2,5 dl vann
ca. 75 g smør

Ta mandler, sukker og vann oppi ei gryte (jeg brukte teflon..sikkert en god ide), og la det småkoke til mandlene er blitt tørre. Pass på! Det tar en ganske god stund før det blir tørt; opptil halvannen time ifølge oppskriften. Jeg tok ikke tiden, surprise surprise, så vet ikke helt hvor lang tid det tar. Ergo; se det an!

Deretter tar du oppi smøret (jeg brukte flaske-melange). Heller ikke her målte jeg eksakt hvor mye jeg puttet oppi, men det ble vel sånn ca..kanskje..? Rørte omtrent hele tiden på dette tidspunktet. Men, det som skjedde var at sukkeret ble helt tørt og hvitt og nektet å bli noe mer karamellisert. Dette var jo ugreit!, tenkte jeg, og tok oppi mer smør..Skrudde også opp varmen til 6, og rørte som en helt.

Etter en stund begynnte mandel-sukker-massen å få skikkelig karamell-farge..mmm..Da jeg smakte på det, synes jeg det kunne ha litt mer brent-smak, og skrudde opp plata til 7 (eller 8?). Etterhvert fant jeg ut at jeg var fornøyd med smaken, og helte hele massen på et smurt bakepapir, og pirket bitene litt fra hverandre, og lot dem ligge til stivning.

Så pirket jeg bitene fra hverandre, noe som var en fettete opplevelse pga fettet på bakepapiret..og tadaaaa, her er (det grisegode om jeg får si!) resultatet:

Kjempefornøyd! Sikkert bare flaks men..Blir vanskelig å holde seg unna disse tror jeg..må be min kjære om å gjemme dem unna..


Jeg synes det er ganske drøyt å begynne å pynte til jul allerede 1.søndag i advent. Likevel ga jeg på onsdagen etter for gruppepresset i nabolaget (noen har til og med hengt opp julelys på verandaen allerede; den er drøy den!). Grunnen til at jeg synes det, er at jeg er redd for å bli møkk lei jula før den er begynnt! Velvel, anyways-her er den splett nyanskaffede julestjernen vår, fra Åhlens...(for den som har fulgt bloggen en stund, vet man at fjorårets stjerne var en hjemmemekket lysdings fra Ikea..) den er stoooor, og det tok litt tid å venne seg til den. Nå synes jeg den bare er fiiin. Legg forresten merke til at det på tidspunktet bildet ble tatt, ikke var kommet snø enda..



...For her nedenfor er hva vi våknet til imorges! Hvis det regner og blir slaps og fryser på igjen de neste dagene, så skal jeg kringlevri værgudene!! Jeg vil nemlig ikke ha glatte veier. Er livredd for å kjøre utfor, og livredd for å ramle på magen på glatta..snufs..selv om jeg har gammel-dame-brodder på skoene..


Ønsker alle en goood 2. søndag i advent!! ..Føljetong på julebaksten kommer neste helg, for den som gidder å følge med :-D

9 kommentarer:

  1. Å, nam!!!! Brente mandler er fantastisk:D Så flink du er.

    SvarSlett
  2. Jeg er helt enig med deg der, synes folk tar helt av med den der pyntinga. Alt for mye og alt for tidlig, men hva med litt og litt frem mot jul da?=) Tror kanskje jeg ville gjort det selv. Bryr meg ikke så mye om sånt, bruker lite til på og i leiligheta i eksamens tiden og er bortreist i jula uansett. Du får alt til å virke så kos! Selv om jeg ikke er en juleperson, men tror jeg vil kose meg i år da. sv - ja, jeg kommer sikkert til å skrive litt mer om master og sånt etter hvert som jeg kommer i gang mer, men er redd det blir ganske kjedelig for resten da:P Jeg beundrer deg som velger den veien da. Kunne aldri valgt å jobbe med tall og sånt;) Var ganske få som valgte kvantitativt hos oss iallefall!

    SvarSlett
  3. Vi måtte igang med julepynting i går. Men Det er fordi mannen bare har småjentene annenhver helg, så om to uker må vi faktisk feire julen. Hehe. (småjentene får ikke feire jul hos sin mor som nekter å feire jul)
    Så det blir mye jul på meg. Heldigvis har han de neste år på julaften, så da blir det litt mer normalt. :)

    SvarSlett
  4. Å, så fiiiiiiint det var det nederste bildet med snø ute!

    Jeg er helt enig med deg, jeg kan leve med pynting 1 søndag i advent - men jeg har valgt å pynte bare LITT nå først, og ingen nisser og veldig rødt og voldsomt - bare lilla og hvitt og litt sånn diskret. JEg blir også dritlei julepynt lenge før nyttår, så i år tenkte jeg å spre det litt ut og se om det hjelper :)

    Brente mandler liker jeg ikke :/

    SvarSlett
  5. De mandlene så gooode ut! :D Jeg har nesten ikke hatt lyst til å pynte til jul ennå jeg heller. Det kom så brått på meg i år! Synes det nettopp var jul jeg! Og det stemmer at lutefisken var med jobben! Helt grei mat, men ikke helt favoritten! :P
    Tenkte jeg skulle pynte til jul i kveld. Tida går så foooort!

    SvarSlett
  6. Mangler julestjerne :( men så mangler jeg leilighet også så det er liten vits :p

    SvarSlett
  7. Klart du skal få oppskrift:)

    Denne oppskriften er til ca 220 stk, så det kan hende at du vil redusere den litt... ;)

    1/2 kg Melange (smeltes)
    17 dl melis
    3 dl kakao
    1 dl vaniljesukker

    Ha alt i en stor bolle, og bland sammen med en slikkepott. Det blir skikkelig klissete og deilig;) La "deigen" stå i kjøleskap en stund, ca en halvtime, før du triller den til små kuler, og så ruller kulene i kokos. Trøflene bør oppbevares kjølig, gjerne i kjøleskap.

    Det er sååå godt! Lykke til!

    SvarSlett
  8. Åh, brente mandler er helt nydelig!! Elsker å dra til København og vandre rundt i Tivoli mens jeg gomler på brente mandler! Må kanskje ta meg tid til å lage mandlene dine... Hadde vært ordentlig gøy å lagt noen egne!

    SvarSlett
  9. Hvordan går det med deg og magen?=) Har vært så stille så lenge nå

    SvarSlett

Spamming og usaklige ting slettes. Sånn ellers er du fri til å kommentere som du vil :-)