søndag, desember 12, 2010

Kjøkkendag og julepynting

Denne helga stod kakemannbakst på programmet. I tillegg skulle vi kjøre "testrunde" på pinnekjøttet og kålrotstappen, så her har det luktet jul i omtrent hele dag! Har funnet fram enda mer julepynt; som f.eks lille bamsen i koppen i vinduet, hehe, og vinkork-krukken er pyntet med hjertebånd:

Pinnekjøtt og kålrot står og putrer..Rosmarinen i vinduskarmen står klar til ribbelaging (a la Hellstrøm, høhø..) enten til julaften eller kanskje til og med før hvis vi slår på stortromma..?


Kakemannoppskrifta jeg har er kjempegod!
Den finner du her. Den gir kakemenn som er myke og gode..blant annet inngår natron og kulturmelk i den. I år tok jeg litt mindre natron i dem enn ifjor; da luktet det jo natron i hele huset omtrent, bleh. En teskje betyr en strøken teskje nemlig, hehe. Av former brukte jeg både de gode gamle mann, dame, engel og hjerte-formene, og noen artige dyreformer jeg kjøpte på Ikea for sikkert nesten et år siden nå. Elg, ekorn, rev og bjørn, hihi! De ferdigstekte kakene ble proppet inn i 2 kakebokser, iiiik jeg trenger flere bokser hvis jeg har planer om å ha et sted å putte Tones sjokoladetrøfler og noen små sjokoladeherligheter med marsipan og kirsebær (!), som jeg akter å lage i løpet av neste uke..I tillegg har svigersen lovet oss litt sirupssnipper, og jeg skal lage risboller neste helg!

3 boxes down, 2 to go..iallfall sånn foreløpig.


Pinnekjøttet smakte kjempegodt, og kålrotstappen var super! Tror oppskriften på stappen er ganske vanlig, men skriver den nå hvertfall opp her likevel. Den er stjålet herfra.

Ingredienser: 1 kålrot, 2 gulrøtter, 1 liter vann, 2 ts salt, 1dl matfløte, 3 ss smør + nykvernet pepper, salt og revet muskatnøtt etter smak.

How to: La din kjære dele og skrelle kålrot og gulrot, legg i gryte og ta oppi de 2 ts med salt. Kok opp og kok til de er skikkelig møre! Hell av vannet, mos alt til en sirlig masse og ha oppi resten av ingrediensene. Tadaa! Ferdig til spising..mmm..Stusset litt over at det ikke står at man skal koke det videre eller varme det opp igjen, men tror faktisk ikke dette er nødvendig.

Til dessert hadde jeg laget karamellpudding dagen før. Den skal ifølge oppskrifta stå ett døgn i kjøleskap før man fortærer den! Den ble ferdig sånn i 23-tida igår kveld, men den gikk ned for det om. Duh. Oppskrifta stjal jeg fra matprat.no; link her. Tidligere har jeg laget karamellpudding etter den andre oppskrifta de har, mens denne ganga ble det juleversjonen. Ærlig synes jeg den vi hadde sist var myyye bedre enn denne jeg laget nå...den var mye mer luftig enn dagens som ble mer kompakt og mektig. Dessuten klarte jeg å brenne sukkeret/karamellen som skulle i bunnen av forma en smule for mye, så det hadde nok ikke falt helt i smak hos barn! Derfor...skriver jeg her heller ned oppskrifta på den vi synes var best! Link til den på matprat.no her.

Herlig hjemmelaget karamellpudding:

Ingredienser:
  • 2 dl sukker til karamell
  • 6 dl melk
  • 3 dl kremfløte
  • 5 ss sukker
  • 8 stk egg
  • 1 stk vaniljestang eller vaniljesukker

How to:
1. Smelt 2 dl sukker i en kjele mens du rører godt til tyktflytende karamell (jeg synes man kan bruke enda mer enn dette!) Pass på så det ikke brenner seg!! Hell det over i en brødform (ca. 1,5 l).
2. Snitt opp vaniljestangen på midten (lukter sååå godt!!) og skrap ut innholdet med en kniv. Kok opp melk, fløte, sukker og vaniljestangen + innholdet i den. Avkjøl.
3. Pisk eggene lett sammen og tilsett den avkjølte melkeblandingen mens du rører godt.
4. Sil blandingen opp i brødformen. Sett formen i en dyp langpanne og hell i vann opp til 1/3 av formen, stek den i ovn på 120 °C, ca. 2 timer til karamellpuddingen er stiv. Avkjøl.

(Server med pisket krem og karamellsaus. Pynt karamellpuddingen med sesongens bær eller frukt.)

Anbefales!!

Sånn ellers ønsker jeg alle en god 3.søndag i advent! Ikke lenge igjen nå.. :-)

9 kommentarer:

  1. Ammagad, nå ble jeg sulten! *Sikle* For en meny! Du kan godt komme hit og lage mat hvis du vil;)

    Snakker om dyreformer til kaker, vi (eller mamma da..) har hund, bamse, kamel, og en del andre suspekte former..;)

    SvarSlett
  2. Å kakemenn - namm namm! :) Jeg skal bake endel julekaker idag og i morgen, så får småjentene bli med på pepperkakebaking på onsdag. Skjønner jo at de synes det er veldig kjekt å være med å bake, så det er viktig å få til noe de kan være med på, men det er litt deilig å tenke på at jeg får det unna uten små ivrige hjelpende hender, som egentlig bare gjør jobben større enn mindre. Hehe.

    SvarSlett
  3. Kakemann liker jeg ikke, men karamellpudding......hmmmmmmmmmm :) Det går for øvrig for å være ekstremt vanskelig å lage, så dersom du klarer det, består du husmor - prøven med glans! :)

    SvarSlett
  4. Tones sjokoladetrøfler har jeg store planer om å bake også!! :) Resten av denne menyen har jeg aldri prøvd meg på, ENDA. Gleder meg til å komme i hus så jeg kan leke husmor også, det er jo så utrolig gøy når man får det til :D

    SvarSlett
  5. Wiiii, jeg tjuvlåner kakemannoppskrifta di :D Den nye, fine steikeovnen vår fungerer ikke, men håper elektrikeren kan trylle den frisk i morra slik at jeg kan hive meg over julebaksten :) Blei nesten svett av å lese om alle syslene dine, makan til koneemne, a, gitt :-)

    SvarSlett
  6. // jeg har stort sett slutta å oopy- paste svar på kommentarer på andres blogger, det tar så mye tid, fordi jeg ofte leser uten å kommentere, kommer tilbake for å legge igjen kommentar en gang jeg har tid, svarer på egne kommentarer når jeg har tid, uten at jeg nødvendigvis er innom de bloggene som har kommentert akkurat da... nokså ustrukturert med andre ord :P Jeg sjekker også sjøl om jeg har fått svar hos andre på deres blogg, det er jo stort sett de samme folka jeg er innom hele tiden, så det er ikke noe problem :)

    SvarSlett
  7. Det ser og høres så koselig ut, men jeg er desverre ikke så glad i julemat - kaker. Bra du likte bloggen da;)

    SvarSlett
  8. Owww skummelt innlegg:P fikk aldri lyst på alt det gode der da!!!

    SvarSlett
  9. Så flott at du la igjen et spor, for da kunne jeg finne deg! Imponerende med kakebakst OG rosmarin i vinduskarmen - det er mer enn jeg kan skryte av (okei, vi har bakt litt, da...)
    Masse lykke til med siste innspurt av svangerskapet - dette blir spennende!

    SvarSlett

Spamming og usaklige ting slettes. Sånn ellers er du fri til å kommentere som du vil :-)