fredag, desember 17, 2010

Mot retusjering!

Her er endelig et innlegg jeg en stund nå har tenkt leeenge på å skrive, men vært uhørt treig med å få tastet ned..Du har sikkert sett andre blogger som har skrevet om det samme allerede, men synes ikke det er god nok grunn til å la være å sette mer fokus på det.

Saken er nemlig om reklame og retusjering av kvinnekroppen; som jo er perfekt allerede fra naturens side, nemlig. Da jeg var type tenåring var det veldig viktig å være perfekt utad. Husker jeg veldig ofte skulket svømming på skolen, for å slippe å vise meg i badedrakt; feite, kvapsete meg med en hel kvisekoloni på ryggen. Fysj. Dusje i fellesdusjen etter gym var også noe jeg skydde som pesten. Driiitflaut! Når jeg ser tilbake synes jeg ikke jeg overhodet hadde noen grunn til å tenke sånne tanker om min egen kropp! Men inni hodet mitt hadde det skjedd en kobling; kjekkasene jeg hadde Topp-postere av på rommet mitt + bilder av vakre, syltynne damer med fantastisk hår og sminke. Det var jo sånne damer gutta likte..det visste jo alle! Ergo; var jeg ikke som de damene kunne jeg bare glemme å få meg noe guttenapp!

Retusjering av reklame har nok bare kommet mer og mer, og jeg synes oppriktig synd på de stakkarene som går med samme tankene som jeg hadde da jeg var i den mest sårbare fasen. Vi hører ofte om jenter som ikke engang har nådd tenåringsalder som slanker seg, eller som har tanker om at de ikke kan spise det stakkarslige lørdagsgodteriet sitt engang fordi "da blir de fæit". For ikke å snakke om hverdagen med alle karbohydratbombene som serveres gjerne hver dag i heimen, poteter og pasta, iiiik! Nei takk mamma, jeg er ikke så sulten jeg...*ROML!*



For de som har fulgt med litt på skolen, vet man at hodet på kroppen til kvinnen ikke er større enn hoftebredden..det bare er sånn. Her sikter jeg til Ralph Lauren-reklamen..Nedenfor her kan du se selv hvordan damen; Filippa Hamilton, egentlig ser ut versus reklamen som mange reagerte på. Apropos fikk hun visst sparken fordi hun var for tykk.


Kilde: Dagbladet.no

Sjekk ut aktivisme.no. Her finnes mer informasjon og hva du selv kan gjøre. Det er særlig mot H&M dette rettes; det er estimert at de tjener 237 millioner kroner på reklamene. Aktivisme ønsker at reklame som er retusjert (f.eks ved å gjøre ting og tang smalere og tynnere, gjøre andre fordeler større og rent generelt forvakre modellen til det ganske ugjenkjennelige), skal merkes. Synes nå helst reklamene også kunne ha en web-link til en side der de viste originalen før retusjeringen, men det er nå det jeg synes; skal det være så skal det være! Tror mange unge jenter kunne pustet lett ut da, og sluppet ut magen de febrilsk prøver å holde inne.

Er reine kjede-innlegget dette, siden jeg vel først leste det hos Siv Anette som laget det etter oppfordring fra Tone som laget det etter oppfordring fra Sofsen..and on it goes..En del av dette er å legge ut et fullstendig uretusjert bilde av seg selv. Jeg har valgt et "tatt-på-fersken"-bilde av meg selv, usminket, uklippet bilde med vått hår og panikk i blikket, hehe. Samtidig som jeg sitter å kaster i meg mengder på mengder med pinnekjøtt, hah!

7 kommentarer:

  1. Enn nå da? Har innlegget dukket opp? Jeg er så enig med deg og det er flott at du kommer med temaet. Har lenge tenkt over dette selv. Hvor syk verden er og det er jo ikke rart at unge jenter blir utsatt for diverse spiseforstyrrelser og den slags av dette.

    SvarSlett
  2. Du er et sunt forbilde Siv;) Hehe. Masse lureri å går uti verden, men bra vi vet bedre;) Gamle nok til å vite forskjellen nå synes jeg! Håper du slapper av og har latt julefreden senka seg nå. God helg fra meg=)

    SvarSlett
  3. Det er egentlig mange gode grunner til å bytte ut DVD spillern annet enn kvaliteten. DVD filmer og CD plater som vanligvis har en del hakk eller nekter å spilles kan fungere på Blu-ray siden den blåe laseren er bedre enn den røde. De koster nok mindre etterhvert. Hva har du ønsket deg til jul?

    SvarSlett
  4. Jeg ER så enig! Ikke rart vi blir helt tullerusk når vi får trykt inn med teskje hvordan vi må se ut. Grusomt. Jeg hadde verdens dårligste selvtillit før jeg ble gravid. Syns selv eg var tykk. Så ser jeg bilder av meg og jeg var virkelig ikke det. Har alltid hatt et anstrengt forhold til kropp, og retusjering gjør det så absolutt ikke bedre!

    SvarSlett
  5. I år er jeg ikke oppfinnsom og har bare ønsket meg blu-ray. Så det blir spennende å se hva som kommer. Tenk at neste jul har dere en liten krabat som etterhvert vil være veldig interessert i pakker og pepperkakehus! :-)

    SvarSlett
  6. Jeg har lest og diskutert dette før ja, i særdeleshet hos speilvendt.org, som havnet på vg.nett med sitt innlegg i sakens anledning. Jeg er helt enig med deg, og jeg hadde også det Ralph L bildet i tankene da jeg leste om dette. Det er helt sykt at noen syns det er greit å gjøre slikt med helt normalt tynne jenter. På den annen side - de fikk masse oppmerksomhet, og gratis reklame da de gjorde det. Derfor vil det skje igjen, og igjen, og det vil bli mer ekstremt. Vi kan ikke stoppe det. Men vi kan bli bevisstgjorte rundt det faktum at dette IKKE er virkeligheten, og la være å måle oss selv opp mot dem. Lettere sagt enn gjort, okke som..

    SvarSlett
  7. jeg synes dette er et flott skrevet innlegg!
    skrev et selv også, men det var ikke på langt nær like bra!!
    xxx

    SvarSlett

Spamming og usaklige ting slettes. Sånn ellers er du fri til å kommentere som du vil :-)