tirsdag, desember 21, 2010

Jordmor uke 36 og fødselssamtale..

Faktisk har jeg gledet meg i over en uke nå til å gå til jordmor igjen! Spent på å vite hvordan det går med nurket, troppet jeg opp 08.00 til timen som var ti over. -Men det var jo helt mørkt på jordmor-venterommet..og ingen folk i sikte. Hmm. Heller ikke på venterommet til de med legetime var det folk. Tydeligvis åpner ikke legesenteret før halv 9! Synes det er direkte merkelig at de åpner så sent, når de har så mye pasienter og lang ventetid..mumle mumle..

Pytt pytt, jeg skrudde egenhendig på lyset på venterommet til jordmor og satte meg ned. Det tok ikke mange sekundene før hun vinket meg inn. Joda, det var åpent der..Relativt kjapt gikk vi gjennom de forskjellige ting og tang som hører med timen,; som f.eks symfyse-fundusmål som denne gang viser at vesla får massse næring hvertfall. Er innenfor det grønne området enda, så er fornøyd. Plis kjære svangerskapsgud; gi meg en liten tass som kravler ut av seg selv, istedetfor en gedigen klump som jeg selv var, brrr..


Etter timen bar det inn på lab for å ta den obligatoriske rhesus-negativ-blodprøven man tar i uke 36..så sant man er rh-neg. da..AUUU! Av en eller annen grunn er jeg lemster i hele stakkars venstrearmen nå, så nå skal jeg surmule ekstra mye de 2 neste ukene (som jeg har fått for meg at det tar for det gedigne såret etter det gedigne sprøytestikket å heles..).

Felles fødselssamtale stod så for tur. Vi var noe sånt som 11 sprekkeferdige badeballer (alle med termin i januar og som alle bor på samme øyen) som trillet inn og satte oss rundt et bord og skulle lære om rier, fødselsforløpet og amming.. Ikke visste vel jeg at man ammer sånn ca. 16-18 ganger i døgnet den første tiden. Herre. Hva har vi begitt oss ut på, hehe! Gråt litt inni meg etter dette, men lærte en del av møtet. Fødsel tar tid. Punktum. Melk i pupp=grøt i huet. Punktum. Også lærte vi 4-40-regelen om tidtaking av rier..Håper jeg er skolert nok nå, for nå må jeg jo instruere min kjære i en del av de samme tingene. Minus slimproppen. Den skal han få slippe å høre så mye om. Med mindre han gjør noe slemt en dag og trenger straff.

Sånn ellers; for å si litt om hva som skjer i heimen..Det skjer litt for lite egentlig. Det gjenstår fremdeles å lage Tones sjokoladetrøfler (skal gjøre det ikveld, helt sant! Dama er gal. Ga meg oppskrift på 220 stk..), noen kjempegode marsipan-rom(essens)kirsebær-sjokolader (som btw slo godt an hos svigers OG min kjæres lille niese!). Pynte mer til jul må også gjøres, og juletreet er fremdeles ikke kjøpt inn, skriiik! Noe som er godt å tenke på, er at vi hvertfall har alle gavene i boks, og at de fleste bortsett fra en er levert der den skal. Apropos fikk vi 4 julegaver fra sørlandet idag. Jeg lukter sølvtøy lang vei, så nå er det nok ikke mange ti-årene til samlingen er komplett:


Siden humøret av en eller annen grunn er litt bedre idag, til tross for manglende juleforberedelser og diverser, slenger jeg ut det fine bildet min kjære tok av meg her om dagen. Magen min ser sjokkerende liten ut her, men jeg lover den er der!!

Jeg er graviiiiid (mas/klag), pliiiis hent noe å drikke til meg, siden jeg ikke gidder stavre de graviiiide (mas/klag) føttene mine inn på kjøkkeneeeet...mih!?


En annen grunn til humøret
er at vi nettopp fikk den årlige rullen som svigers lager, i hus. Her-re-gud den er så god!! Så god at jeg må legge ut bilde av den her, selv om den når jeg tenker meg om ikke ser kjempelekker ut. Det er smaken som teller, og den er om mulig enda bedre enn ifjor (kan være fordi jeg er gravid i år men.. Enough said).


det var det meste av dagen min til nå, i korte trekk. På tide å smekke opp høygiret for å kanskje få gjort hvertfall noe av det som står på gjøremålslisten idag. Som å pynte julebordet.. (jada, det er ikke jul før fredag; I know), og stryke duker og servietter og brette dem pent sammen til bruk...Og selvsagt lage mer julesjokkis da. -Og hvis jeg utrolig nok skulle få tid innimellom det, lage mer surkål, rødkål og kålrotstappe. Det er nemlig ikke fullt før det renner over!

5 kommentarer:

  1. Hehe slik går dagan for de gravide! Mer magebilde! Lite å gjøre der du bor eller? Alle som skal ha samtidig;) Hihi! Høres ut som det er bare bra da=) Smiil og hold motet oppe! Føler alle er gravide for tida.
    Lurer på om det er ting på gang med Hege jeg, har jo vært stille i dag;)

    SvarSlett
  2. Elsker måten du skrive på som får meg til å flire for meg selv. Er veldig nysgjerig på hva en slimpropp er, men tror ikke jeg vil vite hva det er før det er nødvendig! hehe...


    SV: Vi hadde vært sammen i 2 år. Så det var veldig trist akkurat der og da! :)
    Leiligheten håper jeg står ferdig i løpet av sensommeren 2011. De har begynt å grave og støype så jeg krysser fingrene for hurtig framgang.

    SvarSlett
  3. Jeg er ikke gal, tro meg, du kommer til å spise opp alle sammen;) Hehe.. Neida, kutt litt ned på den, du. (Så kan du angre når du sitter der med en tom boks, hihi!) Håper det enorme såret ditt gror fortere enn du tror, og ikke minst at du får en fantastisk fin jul<3

    SvarSlett
  4. Hei hei!
    Først må jeg si gratulerer så mye med graviditeten! Så spennende! Sender over en stooor klem! :-))

    Og da passer det jo veldig godt å fortelle at du ble trukket ut som vinner av min Give Away også! :-)
    Jeg beklager så mye at trekningen er litt forsinket, men jeg håper jeg er tilgitt når du snart dufter av J'adore! *hihi*
    Send meg adressen din på mail til meg, så skal jeg sende premien avgårde så fort som mulig!

    GOD JUL!

    Klem fra Liv

    SvarSlett
  5. Jeg gleder meg til hun kommer! Det er så fint med babyer. Som du sikkert har hørt så vokser de sykt fort i begynnelsen, men klær i str. 62-68 bruker de i en lengre periode. Så det kan det lønne seg å ha mer av.

    Har dere fikset vogn? Fødselen går nok bra og det er ikke sikkert at du møter slimproppen i det hele tatt. Jeg hadde jo kjempe angst... og den kom aldri... trur jeg :p

    SvarSlett

Spamming og usaklige ting slettes. Sånn ellers er du fri til å kommentere som du vil :-)