tirsdag, juni 21, 2011

Se min hage...

...den er grønn som..ehm, skogen? Sikkert maaange som har lengtet etter årets hage-skrytebilder på bloggen, så her kommer det! :-D

I år ble det ikke noe av det fjonge, lille sammenleggbare drivhuset som dere kanskje husker hvis dere har fulgt med en stund. Det eneste jeg har plantet i år av urter er basilikum, dill og karse..Fjorårets hageinnlegg kan for den særs interesserte sees her og her. Men NÅ er det i år, og her er hva som møter oss ved inngangsdøren:

En hengelobelia som forhåpentligvis vokser seg større og lengre. Visjonen er at den skal henge litt nedover trestubben..voks lille Lobelia!
Ute på verandaen står alle krukkene. Det spirer og gror i alle, selv om det ikke har vært allverdens varmt hittil i sommer. Den ene rosen som overvintret i jorda i hagen døde jo som tildigere skrevet, og den som bestod har jeg ikke tatt bilde av..selv om den hittil har blitt mye høyere enn den jeg kjøpte i år, som er på bildet nedenfor til høyre. Denne rosen skal bli oransje etterhvert. Til venstre er en Fuchsia Lambada med masse hengelobelia rundtomkring seg..Trykk på bildet for å få større.

Fine fine.. :
En pen ampel med en stor Petunia i:
I år kjøpte jeg et "hagedyr"..hehe. Hadde så lyst til å kjøpe noe lignende i fjor, men klarte holde meg! I år klarte jeg ikke, og kom hjem med en froskeprins. Oops. Se på bildet nedenfor..

Margeritter i flettekurven. Skaugum-Begoniaene vokser fort, og om et par uker er de sikkert gedigne. Har også plantet hengelobelia i den store krukken. Marve pleier forresten sette seg ved siden av frosken. Kanskje de slår av en prat..?

Og så var det bedet jeg har skrøtet sånn av, hehe. Har for det meste plantet stauder som blomstrer på forskjellige tider. Resultatet kommer vi nok ikke til å se ordentlig før til neste år, siden noe allerede er avblomstret. Pluss at alt trenger å vokse seg større..Vurderer å dekke med bark eller kakaoflis, for at det skal se litt penere ut, men får se! Her må du nok hvertfall trykke på bildet for å få det større, ellers er det nok vanskelig å se menneh..

Fra venstre av er det en Sommerfuglbusk (Buddleia Davidii "Nike") som blomstrer med rosa, store blomster. Den må kanskje flyttes ettehvert som den blir større (blir 1-2 m), men så lenge står den fint der den står. Ved siden av er Liljekonvall, oransje Hybridhumleblom (Geum Princess Juliana), en rød Astilbe (tatt avlegger fra svigers hage, takk takk!), en kongeblå Gentiana (acualis), blålilla Karpatklokke (Campanula carpatica "Blue Pearl"), en lilla/lyseblå Forglemmegei (Brunnera macrophylla), en Primula (vialii) og en søt, knallrosa Teppeprimula (Primula Juliae-hybrid). I hjørnet er en hvit syrin. Den har ikke blomstret i år, men kanskje til neste år? Videre bortover på kortsiden er to Hostaer og 3 rosa Storkenebb (Geranium cinereum), som jeg håper formerer seg som bare det. Phu! Jeg kan ikke de latinske navnene utenat altså, hehe :-D
Humleblomen blomstrer så fint nå:

..og pene Primulaen kommer med flere små blomsterskudd nede i bladene. Håper de blomstrer!

Så det var altså hagen i år.. I tillegg er det rips, bjørnebær og blåbær som ble plantet i forfjor. Planlegger å plante rabarbara og gressløk også. Men den tid den sorg!

4 kommentarer:

  1. Noe for en hver smak her ja vil jeg påstå! Store små, enkel og spesielle. Digger å se på blomster, men hadde blitt gal av å hatt en hage tror jeg. Allergien har jo seff litt med det å gjøre og da;)

    SvarSlett
  2. Åh herregud så flink du er!! Jeg har EN busk i hagen jeg, som fulgte med huset. En sånn ... rododendron. Men skal plante en fin lang hekk så ikke naboene ser inn da, er jo en begynnelse :D hehe!

    SvarSlett
  3. Så kjempefint! Du har så knallgrønne fingre du! Jeg lurer veldig på hva jeg skal gjøre med blomstene når jeg skal på ferie. Tror jeg skal lempe dem hjem til ho mor... :P

    SvarSlett
  4. herregud, kan ikke du komme til meg en uke å fikse hagen min? :D:D

    SvarSlett

Spamming og usaklige ting slettes. Sånn ellers er du fri til å kommentere som du vil :-)