søndag, juni 12, 2011

Ekstremsport for husmoren

Jeg skal ikke skryte på meg å være en god kokk, men glede over å eksperimentere på kjøkkenet; det har jeg. Det fører ofte til merkelige kreasjoner i sjangeren "mat" skal man vite. Idag er et eksempel på en dag der jeg har tatt fram kreativiteten for å møte samboerens oppfordring (gnåling..) om å lage boller. Smør hadde vi ikke, for det har noen brukt opp. Og noen andre har glemt å kjøpe inn sånn at vi har i reserve.

For ikke å bli helt motløs over andre ting vi kanskje ikke hadde i kjøleskapet eller skapene, fant jeg en Semp-mix (hvorfor vi har det i skapene når vi ikke trenger å lage glutenfritt er et mysterium). Gjær fant jeg ikke, så da ble det bakepulveret som ble trukket fram fra innerst i skapet. På Semp-pakken var det bilde av kanel-i-svingene, og en oppskrift på...finsk! JEG kan jo ikke finsk, men hvem trenger vel oppskrift?? Ikke jeg. Jada, jeg kunne ha googlet fram en, men..idag ville jeg eksperimentere. Også var det jo heller ingen andre enn sambo og meg selv som skulle spise det til slutt...Huhei, ingen oppskrift; ekstremsport for husmødre!

Sånn ca. det som står opplistet nedenfor hadde jeg oppi (her brukte jeg øyemål..ikke noe fænsi desilitermål ble brukt her i gården nei):

Semp-mixen
3 sps sukker
1,5 teskje kardemomme
1,5 teskje kanel (smør på flesk, I know)
3 sps olje
2,5 sps bakepulver
2 sps vaniljesukker
lunket vann fra springen..en god del..til det ble en altfor seig deig. Så seig at jeg måtte hive i litt mel også. Flaks jeg ikke bakte for noen med cøliaki gitt.

Kanel-i-svingene (..?) in the making:
....og her det ferdige resultatet:
Så hva var dommen? Min kjære spiste de to jeg hadde tatt på tallerkenen til han. Han sa noe sånt som at det ikke var vondt. Deretter så han litt ned i gulvet. Det velger jeg å ta som bekreftelse på at dette var jommen meg en suksess? Kanskje jeg bør eksperimentere mer..? Selv spiste jeg 3 stykker (ok, 4 da..). De kunne nok med fordel ha vært litt mer luftige. De ville liksom ikke heve..Det viktige her er hvertfall at jeg nå vet om en oppskrift jeg ikke skal bruke i fremtiden. Derfor har jeg nå googlet fram en oppskrift på hvordan man faktisk lager dette! Her:

850 g hvetemel
100 g gjær
2 ts kardemomme
1/2 ts salt
1 drøy dl sukker
5 dl melk
150 g smør el margarin

100 g smør
1 dl sukker
3 ts kanel

Javel ja...Av oppskriften ser jeg at det var en del riktig i mine fantastiske sukker-og-kanel-klubber: mel, kardemomme og sukker! Og inni hadde jeg faktisk olje, sukker og kanel, men det var vel mer bænkers..Melk har vi masse av, så det var en solid bommert at jeg ikke brukte. -Da er denne oppskriften lagt på hjernebarken, og taes kanskje fram ved neste bakeanledning-. NÅ skal det lages sviskemos til Lina før jeg kapitulerer til sengen...Fortsatt god pinse til alle!

10 kommentarer:

  1. Glad pingst til husmora! :D

    SvarSlett
  2. De så iallefall veldig gode ut! :) Jeg ble fristet...!! Også på en mandag, kan ikke gå hjem å bake sånn da! Arg... Men flink husmor, det er du!

    SvarSlett
  3. Det så iallefall godt ut! :)

    SvarSlett
  4. Haha! Ligner på meg på kjøkkenet. Ikke AAAAALLTID like heldig!! :)

    SvarSlett
  5. Morsomt å finne ut hvordan andre ting fungerer i stedet for andre da;) Neste gang kan du jo teste oppvaskmiddel til klesvasken eller noe?;) Hevelsen er jo mest for det estetiske og har ikke noe med smaken å gjøre, sier vi

    SvarSlett
  6. SV: Hehe - vi har faktisk snakket om å ta en tur til Bergen til høsten - september/oktober en gang. Vil du jeg skal gi en lyd når vi ev. har bestemt oss? Så skal vi alltids klare å få bilder av Lina :)

    SvarSlett
  7. Hahaha! Jeg var faktisk på apoteket og handlet "nødvendigheter" for over 1000,- i stad, men kondomer stod ikke på lista! :P

    SvarSlett
  8. Glutenfritt liker vi;) Et inside-tips til glutenfri gjærbakst er noe som heter Fiberhusk. Det er din beste venn for å få glutenfrie deiger luftige:)

    SvarSlett
  9. Du fikk i hvert fall en ny erfaring da og det er ikke til å forakte :P Det er kjekt å eksperimentere, selv om jeg er litt pysete og som oftest holder meg til oppskriften :P

    SvarSlett
  10. Jepp, det burde du! Er jo en litt barnslig serie, kanskje med en litt yngre target group enn oss, men den funker bra! :P

    SvarSlett

Spamming og usaklige ting slettes. Sånn ellers er du fri til å kommentere som du vil :-)