mandag, mars 28, 2011

Førstegangsforeldrers tabber...

Jeg kjente meg igjen i så mye av det som står i denne artikkelen, at jeg bare må kommentere det litt, hehe!

1. Supermamma og superpappa: Jeg har faktisk lært litt babymassasje, om enn på nett. Det var jo pga luftvondtene hennes at jeg ville lære litt, men likevel stemmer det godt med hva jeg som førstegangsforelder har prøvd ut! I tillegg har vi bæresjal CHECK. Og jeg planlegger å melde meg på babysvømming CHECK! ..Også var det meg og denne ulla da CHECK. Kafe har jeg ikke orket å våge meg ut på engang, pga skriking..(en oppdatering der: det har blitt bedre for all del!! Men det går nok enda ei lita stund før det blir noe hyggelig kafebesøk på meg gitt. Grøsse.)

2. Upraktiske klær: Her kjenner jeg meg faktisk IKKE igjen, siden jeg tok et råd fra noen om at body og strømpebukse funker veldig greit til daglig. Som sagt så gjort. Nøstebarns bodyer er overlegne der, siden de er så tøyelige og greie å få over hodet hennes. (Jeg er ikke sponset av Nøstebarn nei..hehe. Man skulle jo trodd noe annet sånn som jeg maser om det. Pysjamasene deres med fot er faktisk litt mindre praktiske synes jeg, pga Lina sparker sånn, og da dras halsen på pysjen nedover, sånn at alt blir stramt og hun neeesten kveler seg selv. Så der har du den du Nøstebarn! :-P)

De upraktiske, men søte klærne blir hun kledd opp i når vi skal på besøk. Må jo være litt ekstra fin og sånt da. Og bare for å klage litt; hvorfor lages det babyklær med knapper i nakken?? Det må jo være skikkelig ubehagelig å ligge på! Benetton er en av de merkene som har ganske upraktiske løsninger. Så var det sagt. Men fine er de.

3. Kjøper for mye klær: Her kjenner jeg meg litt igjen. MEN jeg har kun kjøpt ett plagg på butikk selv (giiiisp!!!), tenk det du! (Det var forresten en søt ullbody fra Joha. Kunne ikke dy meg..) Vi kjøpte jo en hel sekk med bruktklær fra et vennepar av oss som har to jenter. Det var jo en billig løsning, så kan ikke klage på den, men vi har jo myyye mer klær enn hun bruker, hehe!

4. Kjøper unødvendig utstyr: Her hevder de at babycall med kamera er unødvendig. Det synes ikke jeg. Vi har det, og jeg er veldig fornøyd med det. Jeg kan se om hun har dynen over seg, om den tynne luen fremdeles henger på hodet hennes eller om kosekluten har lagt seg over nesen hennes. Praktisk. Jeg ser når hun begynner å våkne, og da er det bare å kaste i seg siste rest av brødskiven og forberede seg til puppelering (amming som noen kaller det).

5. Lar ikke pappaen slippe til: Vel..Lina og jeg har inngått avtale om at hun venter med bæsjebleier til kvelden når pappaen er hjemme. Han skal få slippe til så mye han vil på det området gitt. Vi snakker gedigne STINKBOMBER av noen bleier her..Velkommen til mitt eggefis-hjem.

6. Bekymring over barnets utvikling: CHECK. Lina har jo ikke gått opp vanvittig mye i vekt den siste måneden. Teite gjennomsnittskurvene, arrrghr! Jeg bestemte meg sist uke for at jeg ikke orker bekymre meg mer over det. Når det gjelder motorikk og sånt så trener vi som gale på både stellebord etter bleieskift og på sofaen (tv-en er et flott lokkemiddel for å få henne til å holde hodet oppe i lengre tid, hihi).

7. Ammer uten stans: Ja herregud. Særlig de første ukene..hun la på seg vanvittig mye da! Synes vi ammer plenty nå også, men hun legger ikke på seg mer enn 120-130 gram i uka.

8. Tar opp babyen ved hver minste lyd: Neeeei, tror faktisk ikke vi gjør det! Bank i bordet. Som det jo står i artikkelen, så sovner de ofte greit av seg selv igjen etter et par minutter. Men jeg lar henne ikke ligge å gråte altså! Litt grynting er helt ok.

9. Planer for permisjonstiden: Ja, kan vel si at dette stemmer. Jeg har jo et halvt år igjen av masteroppgaven min..brrr! Den har jeg planlagt å jobbe for å få ferdig innen august/september. Vet ikke helt lenger om det går! Hvertfall ikke sånn som ting har vært til nå, med mye byssing hele dagen..Nå sover hun faktisk; derfor jeg griper sjansen til å blogge litt.

10. Prøver å være en god vert: Mja..kanskje..Jeg er jo glad i å lage mat må jo sies. Og jeg synes det er fint å se litt ok ut når folk kommer på besøk! Laget for eksempel denne grisegode kaken når jeg eeegentlig ikke hadde tid. Den ble forresten enda bedre etter å ha vært fryst, ifølge rykter.

Gotta go..Puppelering på gang.

7 kommentarer:

  1. Herregud jeg har gått i alle fellene hehe :D Iallefall den når hun klynker litt. Jeg er bare DER! Ikke rart hun er bortskjemt...

    SvarSlett
  2. Du får virkelig det mest kjedelige ting til å blir morsomme! hehe... Elsker måten du skriver på! Jeg gleder meg jo til å bli mamma! :p

    SvarSlett
  3. hehe ja er noen foreldretabber :P hihi... hun er bortskjemt her ja :/:p..

    sv: ja passer godt på tennene hennes :)

    SvarSlett
  4. Når jeg ser hvor mye jeg duller med katta, tør jeg ikke engang tenke på hvordan det blir med en ekte bundle of joy. Kommer sikkert til å renne ned dørene hos legen så fort jeg skimter en rød flekk på halsen til baby'n. Hihhi. Synes dere er superflinke, jeg!!! Lina er ei heldig litta jente :o)Burde egentlig printe ut alle de geniale barneinnleggene dine og samle de i en perm til det en vakker dag er min tur ;)

    SvarSlett
  5. Hihi! Jeg leste også den artikkelen, og jeg kjente meg ikke igjen i en skit. Men jeg kjente igjen mange andre, hehe. Jeg har egentlig vært mye "verre" med Viktor enn jeg var med Sara.

    SvarSlett
  6. Hvordan går det der borte?? :D

    SvarSlett
  7. Hahahaha... Genialt... Her kan eg sikkert krysse av ein del check check ja... :P
    Trur kanskje eg må skrive et lite innlegg om dette eg og :P

    SvarSlett

Spamming og usaklige ting slettes. Sånn ellers er du fri til å kommentere som du vil :-)