onsdag, mars 16, 2011

Mine tips til før/etter svangerskap! Del 2: etter fødselen

Plutselig er man blitt en liten familie! Hvertfall hvis det var førstefødte..(når jeg ikke regner med kattepus Marve vel og merke..søte tykkasen min) Det føles fremdeles kjemperart å ha endret statusen sin; og kanskje fått mer ansvar enn det man kunne se for seg i forkant (hyyyl!). En liten en er mye arbeid, hvertfall etter hva jeg selv har opplevd til nå. Tusen nye bekymringer! Alle barn er ulike, men her kommer hvertfall mine tips og tanker om livet etter fødselen...

1. Hvis du har blitt sydd endel etter fødselen..jeg lover at vondtene går over!! Det tok to uker før jeg turte sitte ordentlig..Jeg begynnte nesten å se for meg resten av livet stående eller liggende, men det kom seg faktisk etterhvert..Et tips er å ha en halvanne-liters flaske med vann og mild såpe (Lactacyd) i og skylle når man går på do hvis saker og ting svir, eller skylle med det etterpå...Kremte. Trenger vel ikke gå mer inn på dette..? Ja; også blør man jo noe så innihæ.. noen dager etterpå (såså..mye mindre etterhvert). Det kan være greit å ta med noen ekstra engangstruser og Tena-bind fra sykehuset.

2. Bittelitt blod i bleien til småtten når dere kommer hjem fra sykehuset og ikke har noen kloke hoder å spørre med en eneste gang om hva pokker dette er?? Såså, heeelt normalt! Det er ikke blod selv om det kan se ut som det. Det heter urat og er salter som kommer fra nyrene..

3. Ikke klipp neglene til nurket sa de på "Storken". -Også jeg som hadde kjøpt den søteste baby-negleklipperen! Jaja, får vente en stund med den da..Når neglene "fliser" seg litt, kan du forsiktig rive av den biten som fliser. Grunnen er at nurkene har vanvittig skarpe klør og klorer seg i ansiktet med dem. Eller på puppen.. Grøsse...

4. Kalde hender og føtter på nyfødte er helt normalt, og kommer av dårligere blodsirkulasjon i de. Ta på noen varme sokker på nurket! De fryser ikke nødvendigvis kjempemye..det kjenner man best i nakken på dem.

5. Navlestumpen. Som skrevet i del 1 mener jeg tøybleiene vi brukte i starten gjorde at stumpen ikke ble irritert mer enn nødvendig, og den ramlet av 3 dager etter fødselen. Gjett hvem som har verdens nusseligste navle?? Lina ja! :-D

6. Hikking. Grusomt å høre og se på; det ser jo vanvittig voldsomt og vondt ut! Men det er helt normalt..Jeg kjente ikke at Lina hikket mens hun fremdeles var inneboer, men jommen hikker hun masse nå.

7. Amme-bh: For min del var det igrunnen ikke vits i å kjøpe amme-bh før etter fødselen og når produksjonen var kommet ordentlig igang..Grunnen til det er at mamma-attributtene este noe sykt! Har lest at man kan kjøpe bh et par tre uker før fødsel, men det var litt bortkastet for meg. Omtrent en måned før fødselen kjøpte jeg en rosa/lilla en fra Bravado som er kjempefin, men akk; jeg burde visst kjøpt den i en størrelse større enn L ja. Den er ikke for liten, men den er ikke helt stor nok heller; vi snakker GIGANTjur her (og de sprutet utover halve kjøkkengulvet idag, av en eller annen grunn. Picture that..? Sukk. Fram med moppen). Istedet har jeg nettkjøpt to Aclima-bher i ULL (hvem hadde sett den komme?? Jeg som "hater" ull..høhø).. og en supersøt svart en med knallrosa blonder på fra Ammebutikken (salg,. juhu!).

8. Luftsmerter..og raping. Vi har hatt problemer med å få til rapingen! Joda, jeg vet; legg hun over skuldra og klapp og stryk...I informasjonsheftet vi fikk på barsel står det at ikke alle bebbiser MÅ rape da men..Lina har hatt masse luft i magen, og har grått vanvittig mye og vært våken en hel del på grunn av den møkkaskapen. Regnet meg fram til at hun hadde 8 timer søvn i løpet av ett døgn. Normalen er ca. 15-20 timer..Det er grusomt for alle parter å ikke få søvn kan jeg love! Og jo mindre søvn nurket får, jo mer gretten blir hun.. I tillegg har hun hatt det med å kave under amming, og kan sette i et HYYYL sånn helt plutselig..Frustrasjon dått komm! Det kan være hardt å holde seg selv fra å begynne å tute i kor..Det jeg har erfart etterhvert er å la det stå til: amme, rape, skifte bleie og trøste så godt som man kan, eventuelt "dope ned" litt med pupp igjen, hehe.

Det har også hjulpet meg i mangt et frustrert øyeblikk å tenke at lille nurket er avhengig av akkurat MEG, og at hun er helt uskyldig. Hun er jo fryktelig søt også! Et tips hvis du absolutt vil få unnagjort litt husarbeid, er å kjøpe en Moby Wrap (=et elastisk bæresjal) og putte hun/han i den. Man kan amme i de også, men det øver vi fremdeles litt på.

..Sånn ellers har vi prøvd babymassasje, Minifom, kiropraktor, at jeg drikker mindre kumelk, sjokkis-kutt, sukkerkutt, amme-te, sukkervann, byssing, synging, uro, gå rundt med henne i armene, "kolikkgrepet" (hun ligger på armen min med hodet i hånden min, mens jeg klapper henne på ryggen)..Amme-teen hjalp en del en stund, men det var fremdeles masse uro.. Kiropraktoren rådet meg til å være enda mer bastant med å få henne til å rape etter mat, og det har nok også hjulpet en hel del. -Lina var litt stiv i nakken fant kiropraktoren ut, og vi har derfor prøvd å få henne til å ligge med hodet mer mot den siden som ikke er favorittsiden hennes. Merker hun er blitt flink til å holde hodet mot begge veier nå, så kaaanskje det har hjulpet på luften også bittelitt..? På oppfølgingstimen hos kiropraktoren ble hun "friskmeldt" i nakken, og vi skal ikke ha flere timer. Ja, forresten bilstolen må man jo ikke glemme. Den har hun alltid sovnet i..Sitter nok godt i den, med duren fra bilen.

...Overalt står det at "det gir seg" og "det går bedre etterhvert!" blablabla. Det har ikke gjort humøret mitt noe bedre å lese sånne ting, hehe. Det hjelper lite når man står med en rasende bylt i armene som har grått 3 timer i strekk, man selv har sovet 3-4 timer om natten og man bare IKKE får roet nurket uansett om man raper henne, ammer og skifter bleie..meh! Det som jeg tror hjalp aller mest var å legge henne inn i bilstoldressen hennes, midt mellom 2 store ammeputer. Der ligger hun støtt gitt..og det er sånn vi får henne til å sove på natten. Ser litt komisk ut men! Om dagen fungerte det ikke så bra en god stund, men NU har ting fått en liten vending. Sist uke begynnte jeg å gi henne 10 ml fennikel-te to ganger daglig, og det hjalp masse. Eller; samtidig kuttet jeg jo en del ned på melkeprodukter, så den er ikke helt sikker enda. På lørdag som var kuttet jeg ut ALT av melkeprodukter. Til helgen tenkte jeg å slutte med teen og se om det blir verre. Melkeprodukter skal man jo avstå fra i 2 uker før man kan regne med å se noen ordentlig forbedring, dermed tenker jeg å fortsette med det, og se det an. MEN; det er utrolig mye bedre nå enn for en uke eller to siden! Vi har klart å få henne til å sove ordentlig på dagen; hvertfall en time pr. søvnøkt. Babysteps..Da jeg gikk tur med henne i vogn idag begynnte hun bare å kjefte litt da hun mistet smokken. Da hun fikk den var det ikke et mukk etterpå. Søte bebbisen er smokkavhengig..Velvel; oppdatering på uro-fronten kommer! Det er nå hvertfall ikke kolikk i hus lenger *O'lykke!*.

9. Nysing og hosting. Heeelt normalt! Hun er ikke forkjølet (eller ikke nødvendigvis..). Da jeg var til lege med henne pga trøsken, nevnte han 4-5 tegn når bebbisen er forkjølet. Husker dem ikke nå men det var hvertfall surkling og slapphet..?

10. Trøske. Er også normalt, men ikke alle som får det. Heldige dem! Vi har begynnt på flaske nr. 2 med Mycostatin som skal pensles i munnen hennes 4 ganger daglig. Det er noe skikkelig herk, og Lina kan ikke fordra det! GRRRR! KNURRR! sier hun hver gang vi prøver å dytte bomullspinnen inn i munnen hennes. Kan ta opp til 6 uker før man blir kvitt det ifølge legen..Føler vi bruker masse tid på å være "slem" med henne..4 sprøyter fennikelte og 4 ganger pensling om dagen. Trallala. Det varer hvertfall ikke evig da, det er vel en trøst.

11. Utslett. Lina fikk utslett i ansiktet et par tre uker etter fødselen. Tror det bare var hormonutslett; det gikk over raskt da vi smurte det med fuktighetskrem. Hun hadde også noen røde prikker rundt halsen en stund. Er ikke sikker på hva det var; kanskje varmeutslett..? Men, det gikk over etter et par dager det også! Så...utslett kan ofte være helt normalt.

12. Amming..Når bebbisene er nyfødt suger de relativt langsomt og tar litt tid på å få i seg alt de skal ha. Nå som Lina er blitt over 2 mnd bruker hun mellom 5-10 minutter på å spise, og det er ifølge helsesøster heeelt normalt. De har ikke plutselig blitt "småspiste" eller noe sånt. Phu sa jeg da jeg fikk vite det..Hun ligger jo littebitt etter på vekten, og vi jobber hardt med det, hehe..

OG for ikke å glemme såre brystvorter..det går som regel over etter noen uker. Det gjorde det hvertfall for meg, men det var litt sår og skorper før det ble bra. Mmm, pupp med sår på liksom... :-D

Veldig mulig at jeg har glemt noe i dette yberlange innlegget, så skrik ut hvis du vil dele tips!!

14 kommentarer:

  1. Skal komme tilbake og lese tipsene dine på nytt hvis jeg blir gravid engang. ;)

    SvarSlett
  2. Oioi, her var det mye god informasjon å få til den dagen jeg blir gravid :D men har aldri hørt om trøske før?

    SvarSlett
  3. Du er så søt du :) Stå på som mamma, det blir mye lettere etterhvert !;)

    SvarSlett
  4. Dette innlegget ble videresendt til lillesøster;)

    SvarSlett
  5. Jeg anbefalte bloggen din til en nybakt mamma jeg;) Bra du at skriver slike innlegg synes jeg. Alle skal ha eller har fått barn nå synes jeg, kan ha noe med at jeg begynner å bli gammel å gjøre da;) Kjenner at jeg er glad for at jeg ikke skal no noe slikt ennå hehe

    SvarSlett
  6. Tusen takk for flere tips ;)

    SvarSlett
  7. Åh! Såret ja, det kom skrikende tilbake til meg nå! Herregud jeg trodde aldri jeg skulle bli bra. Gikk som en geit i over to uker. Å i tillegg ha sår brystvorter, sukk. Kunne jo ikke sitte skikkelig å amme, så de ble jo bare sårere og sårere siden hun sugde feil. Auauauauauauauauauau!!

    SvarSlett
  8. Denne skal lagres til det er min tur! :D
    Takk for masse nyttig informasjon! :D

    SvarSlett
  9. Veldig gode tips du kommer med. Men skal man la HELT være å klippe neglene? jeg har aldri hørt noe om dette før så jeg har klipt dem siden han kom og riktig nok skjer det at han har små-sår av og til :/

    Det kjennes ut som at husarbeid er det eneste jeg gjør om dagen, men helt egentlig er det ikke det. Jeg har en del pauser hvor jeg bare sitter her i såffan å slapper av, men nesten hver gang rumpa hopper ut, er det tilbake til det evige husarbeidet.

    Sovegrøten inneholder mystisk nok pasta. Har ikke fått testet den ut riktig enda men den står her på benken og jeg tenker å prøve meg i kveld.

    SvarSlett
  10. Lker feelunique kjempe godt :D Er forresten ting til prinsessa di også der :D MYE billigere enn i norge!

    SvarSlett
  11. Sv: Off ja helsesøster ja! Jeg orket ikke ned der for at de skulle fortelle meg IGJEN at jeg må amme oftere. Jeg og Thea har jo jobbet med disse helsikkens puppene i mange måneder nå. De er rett og slett ikke interessert i oss lenger. De vil ha melken selv :P

    SvarSlett
  12. Hihi har du travle dager Siv ?! :) Håper du koser deg med snuppa di og mammarollen!

    SvarSlett
  13. Heisann!
    Har lagt deg til i mammablogglisten vår, håper du synes det er ok. :-)

    SvarSlett
  14. fantastisk oppsummering!!! Takk for tips og info!!

    SvarSlett

Spamming og usaklige ting slettes. Sånn ellers er du fri til å kommentere som du vil :-)