onsdag, oktober 12, 2011

De små øyeblikk

Selv om dagene er lange; begynner 06.00 og avsluttes 23.00 (med et brak ned på puta), føles dagene som de raser avgårde. Jeg begynner å øyne avslutning på permisjonstiden, og panikken siger sakte på, med tanke på masteroppgaven som venter..Planene har vært store, men alt jeg har lyst til å gjøre mens Lina har sine 2 dagblunder, er å slappe av og ha «fri». Det er krevende å løpe etter en nysgjerrig tass hele dagen, som blir enda mer ivrig på å sjekke ut en ting når mamma sier «Nei, ikke røre!». Kanskje det hjelper å erklære at jeg på lørdager fremover (minus denne og neste, hehe..siden vi får besøk..), skal prøve å få ned litt på papiret så jeg har et bedre grunnlag før studiene klasker meg i pannebrasken i januar. Januar er definitivt verre enn mandager, urk. January-blues..

Meeen, det var jo ikke skole jeg skulle skrive om..selvfølgelig var det Lina og hennes små øyeblikk, hehe. Vi øver hardt på å lære oss å spise brødskive selv nå. Jeg smører leverpostei på en tynn-tynn skive og klasker den sammen med en annen tynn skive; skjærer bort skorpene og deler den i to, så den blir lett å holde for henne. SKVIS tar hun imot den. Også stapper hun inn i munnen det hun kan få stappet inn. Det er ikke kjempevellykket, og en utålmodig mamma må til slutt hjelpe, men øvelse gjør mester.


Skvis og stapp...og klå på kameraet..

Det Lina liker best er å plukke opp ting med munnen, ikke hendene. Igår satt hun i spisestolen sin med bord på. Et stakkarslig solsikkefrø lå ensom på bordet. Hadde nok ramlet ut av munnen hennes under skvis-og-stapp. Lina visste råd, og plasserte munnen ned på bordplaten og vips, der var frøet inni munnen, tadaaa! Hun lot det godgjøre seg litt, før hun spyttet det ut på bordet igjen. Også var det ned igjen for å plukke det opp, hehe...Tenk å være bebbis og slippe unna med sånne bordmanerer, hehe!

Lina liker også å bli kilet. Eventuelt ikke, men hun begynner nå hvertfall å skrattle. På stellebordet derimot, er dette IKKE et sjakktrekk. Hun ler så hun..ja, du kjenner vel regla!

Mange små, våkne øyeblikk har hørt natta til lenge nå. I flere uker (måneder egentlig) har vi måttet dytte smokk mellom 2-4 ganger pr. natt...Mens inatt sov hun gjennom! Fra 18.30 og til stå-opp-tid klokka 05.50! Jeg håper virkelig det er noe som kommer til å fortsette, for det er slitsomt å stå opp så mange ganger for mamma og pappa. Det er vel stort sett pappa som våkner og gjør dette (siden jeg er helt svimeslått på nettene nå)...

Vi har mange teorier på hvorfor hun plutselig sov så godt. Den ene er at det nå blir mye kaldere på rommet hennes om nettene..Nummer to er at tennene under tannkjøttet har klødd lenge nå, men at de har en liten pause i bakken før de spretter opp. Nummer tre er at jeg har begynnt å pakke dyna skikkelig godt rundt henne før jeg legger henne. Trygt og fast. Eller kanskje har det noe med utvikling å gjøre..drømmer..biler som brummer utenfor vinduet..Har jeg glemt noe? Det er mange teorier, men vi krysser fingrene for at ting bedrer seg litt nå!!


Ps: Varmepumpa vår VIRKER!!! :-D

15 kommentarer:

  1. Åh det med smokk dytting kjenner jeg SÅ til. Det har Thea drevet med forever. Og de nettene hun ikke våkner, våkner JEG og lurer på om hun er død. Haha :D Åh det går så alvorlig utover hygienen i huset at de lærer å spise selv. Jeg støvsuger smuler hver eneste kveld. L.E.I men det er jo slik de lærer så!

    SvarSlett
  2. Jeg må innrømme at jeg er glad jeg ikke er småbarnsmor, hehe.. Misunner deg ikke alt det der! Men samtidig - kan fort være at du savner det når masteren kommer og sparker deg bak. Lina er jo så søøøøt :)

    SvarSlett
  3. Sv: Skolen går faktisk ganske så supert! Veldig moro, jeg koser meg :) Men kjenner på nervene at det er eksamen om tre små uker, iiik! Tipper du ikke har savnet eksamen så veldig mens du har hatt permisjon ;)

    SvarSlett
  4. Tone: Hehe, det er ikke så ille (ga jeg inntrykk av det..?)! Man vender seg alltids til å stå opp tidlig, og noen ganger om natten. Den verste tiden var faktisk fram til hun var 3-4 mnd..da sov jeg max sammenhengende i 1-2 timer av gangen ;-)Sammenlignet har vi det helt fantastisk nå! :-D -Så jeg sier heller GLED deg til du blir mamma! ;-) Og ja; jeg tror jeg kommer til å savne denne tiden når jeg begynner på skolen igjen. Apropos, går det bra med deg på skolen?

    SvarSlett
  5. Hmmmm, jeg savner heller ikke akkurat denne delen av babytiden, å våkne på natta altså :) Jeg var litt bortpå desperasjonen da de ble to, for da våknet de gjerne annenhver gang, og jeg kavet meg veldig opp fordi jeg var redd de i tillegg skulle vekke hverandre. :) Det gjorde de nesten aldri, men uansett - man verner om søvnen som mamma, altså, hehe! Og man skjønner ALDRI hvorfor de plutselig sover som steiner!! Det bare skjer, men man klarer ikke få noe system i det over tid, hehe! :D

    SvarSlett
  6. Nyt det mens du kan!;) <3 ! Selv har jeg ikke hatt en suttunge, hun har brukt tomlen så det har hun styrt selv, og hun har vært flink å sovet siden kolikken ga seg, men kjenner at hver alder har sine "utfordinger" ! Nå er det sånn at hun er bestemt og vet hva hun vil, hun er ganske sta og er alldeles ikke lettlurt :P

    SvarSlett
  7. Eg leste i bladet foreldre og barn at dersom en må opp mange ganger for natta pga smokken, kan det være lurt å avvenne med smokk om natten... Husker ikkje heilt ka meir det stod, men kan finne det ut for deg!
    Jonah Nicolai våkner 2-3 ganger i løpet av natta og skal ha melk, så det er ikkje nåke bedre her... hehehe.... Men vi har tenkt å slutte med mating om natta nå når han blir 1 år! Begynne med vatn i stedefor. Det sies at da slutter de å våkne tilslutt!

    JN elsker skiver, uten pålegg, med skorper! ;)

    SvarSlett
  8. Hehe - tida går jammen meg fort. :) De gjør mye rart disse små.

    SvarSlett
  9. Høres ut som du har en god del å gjøre iløpet av dagen. Særlig når man har noe smått også:)

    SV;Ja,var nok det. Skal forsette å søke videre! krysser fingrene for at noe dukker opp. Vi var heldige med været den dagen, blåsten var tilstede.Men det gikk bra! Du får ta en veto neste gang du er i Oslo for å besøke Operaen:)

    SvarSlett
  10. sv: haha dør av den kommentaren, måtte lese innlegget mitt, og jooo det ser skikkelig pervo ut :p

    SvarSlett
  11. Lurer på hvordan bloggen blir forvandla igjen når du har både skole og Lina i livet ditt jeg;) Hvordan blir livet med nye rutiner og ikke babykos hele dagen, hehe

    SvarSlett
  12. Det høres virkelig ut som om du har nok å henge fingrene i om dagen, og ikke rart at du blir sliten, men jeg kan love deg at du kommer til å savne det akkurat som det var når du begynner på skolen. Rart det der. Been there done that :-)
    FLINK er du, det står virkelig respekt av å være småbarnsmor og student, håper du tar deg tid til å være stolt av deg selv innimellom :-)

    SV:
    Æsj, det er så kaldt her også allerede at jeg har bare lyst til å gå i hi...Jeg er stor motstander av høst og vinter :-)Men enig med deg i at det tross alt er litt bedre når det er sol!

    Plommefarget øyeskygge er nydelig! Nå vet jeg ikke hvilken farge du har på øynene, men har du grønt i dem, så har du truffet blink med denne fargen, for den får det grønne til å bli ENDA grønnere :-)
    Rød lipgloss er noe av det fineste jeg vet, for hvis man elsker røde lepper, men synes det blir for intenst, så er det perfekt med rød gloss, som myker opp, og samtidig er rød! Stilig!

    Ha en kjempefin helg, og klem fra meg :-)

    SvarSlett
  13. Herregud, er permisjons tiden din snart over? Føler det ikke er lenge siden du var høygravid med Lina! Skremmende hvor fort tiden går!!!

    SvarSlett
  14. Bra at varmepumpa virket da:)

    SV;hmm, har ingen av de butikkene. men er innom narvesen på shopping turer eller vindusshoppingturer for min del.:)

    SvarSlett
  15. Bente: Det med smokkavvenning har jeg også lest en plass..prøvde det faktisk for flere måneder siden, men ga opp :-D Har lest man kan legge masse smokker i sengen, og håpe på at bebbisen klarer finne og plassere en selv, men tror Lina er for trøtt til det på natten. Menmen..er vel egentlig bedre enn at hun suger på tommelen..tror jeg; hvis jeg husker rett fra hva vi lærte om barn og tenner på skolen.

    Uæh, ammer du på nettene enda? Hjelpe..føler med deg! Sikkert flott for melkeproduksjonen hvertfall ;-) Det er vel bare på kos fra hans side tenker jeg..? Jeg tror Lina også synes det er kjempefint å våkne å få litt kos midt på natten (ammer ikke altså). Inatt våknet hun 04 og var våken til 0530. Grynt. SÅ her går det i kruttsvart kaffe idag :-D

    SvarSlett

Spamming og usaklige ting slettes. Sånn ellers er du fri til å kommentere som du vil :-)