torsdag, juli 01, 2010

Nam, nam linsesuppe!

I en liten haug av helsefremmende tiltak som fins i Bergen, skulle jeg og gruppen min fra skolen besøke et tiltak som er myntet på innvandrerkvinner. De har sin egen tilholdsplass i Kong Oscars gate i sentrum, og heter EMPO som er en forkortelse for empowerment. Uttrykket betyr noe sånt som å styrke eller gjøre noen i stand til å ta vare på seg selv og sin egen helse. Synes dette er et kjempebra tiltak, selv om resultater tiltaket gir kan være noe uklare hvis man er glad i statistikk og tall..Men, det var ikke dette jeg skulle skrive om idag..

Såå..anywho! Mens vi var der fikk vi servert en kjempegod linsesuppe som en av kvinnene som går der hadde laget! Husker jeg hadde tenkt å lage det da jeg en gang i tida var vegetarianer, men jeg kom meg aldri så langt..Ikke hadde jeg det store vise internett å lete meg fram til oppskrifter på heller, sukk. Men det har vi nå (og jeg er ikke redd for å surfe det!). Inspirert gikk jeg til innkjøp av 2kg grønne linser. I oppskrifta her nedenfor står det at man skal bruke 2 dl linser..Synes det var litt lite egentlig, men det var før jeg skjønte hvor mye de eser når de får ligge i vann en stund! Nå har da internett fortalt meg at grønne linser ikke trenger bløtlegging. Men det synes jeg er tøv, så jeg gjør det for det om. Punktum.

Linser er bra vegetarianer-mat fordi de er rike på proteiner (og ved et søk på det store kloke internett leser jeg at de også inneholder kostfiber, folinsyre, kalium, magnesium og jern). Uansett om man er veggis eller ikke, så kan dette bli en liten oase av næring hvis man også putter oppi litt flere godsaker. ..Og sa jeg at det er billig med linser?? Er man fattig student så løp og kjøp! Nå har jeg kasta kvitteringa og husker ikke nøyaktig hva det kostet..men billig var det..I swear!

I den linsesuppen jeg lagde; se det delikate bildet under (høhø), hadde jeg kun oppi hakket paprika, løk og masse forskjellige krydderier som jeg smakte til med. Men hvis man vil være litt mer avansert så er resten av oppskriften her. Den SKAL jeg bruke en gang, når alle ingrediensene er i hus..Oppskriften er som følger; og her har vi jokset litt å trykket copy-paste, hehe:

1 stor løk
1 fedd hvitløk
2 spiseskjeer olivenolje
2 ts spisskummin
1 ts paprikapulver
1 ts gurkemeie
1 ts koriander
1 ts sukker
1/2 ts chilipulver
1/2 ts kajennepepper

Eventuelt litt kyllingkjøtt, kanskje et grillet kyllinglår

1 stor gulrot, skrelt, små biter
2 poteter, skrelt, små biter
1 boks hermetiske tomater, knust, hell ut litt av kraften
2 dl røde linser, skylt
6-7 dl buljong (f.eks. toro mørk kjøttbuljong, ca 1 ss til 6-7 dl vann)
1 ss sitronsaft hvis du har.

Surr løk og hvitløk i olje til det blir blankt. Tilsett eventuelt kylling.
Knus/ bland krydderet og rør inn. Tilsett alt det andre.

Kok i 20-30 minutter eller til alt er mørt. Pass på at det ikke brenner seg!

Mos lett og server med brød og evt litt creme fraiche eller yoghurt naturell.
En grønn korianderkvist er ekstravagant og helt unødvendig :-)

Linsesuppe a la Siv: Linser+paprika+løk+masse krydderstæsj


Lykke te, hvis du skulle finne på å lage det! Enkelt, billig og greit! Jeg synes det er best hvis det er litt lite væske oppi, så derfor brukte jeg lite vann og moste det..dermed ble det omtrent som en stappe istedetfor suppe. Ser kanskje ikke ultradelikat ut, men det er godt! Bare husk å legge linsene i kaldt vann i 2-4 timer før de kokes, eller natten over som jeg gjorde..

8 kommentarer:

  1. Skal tipse mannen. Han går på en slags grønnsaksdiett for tia, så kanskje han kan ha god bruk for en god linseoppskrift :) Skal innrømme at det ikke så så fryktelig appetitelig ut (ikke din feil - det er bare noe med konsistens og farge på sånn type suppe), men det gjør ikke lapskaus heller. Og lapskaus er jo kjempegodt. :)

    SvarSlett
  2. SV: Så koselig kommentar :) Kjekt at du liker bloggen min - jeg har såpass lavt leserantall at jeg av og til lurer på om bloggen min er direkte dårlig, så da er det veldig oppmuntrende å få sånne kommentarer :)

    SvarSlett
  3. Jeg har så mange familiemedlemmer og sladderglade venner at jeg nesten bare MÅ ha mobiltelefon. Ved flere anledninger blir jeg drittlei, slår den av og gjemmer den et sted. Men viktig er den fordet. Jeg er bare glad at tiden min som kunde hos Tele2 er over. Selv om vi ikke er helt ferdig enda med tanke på at de plutselig ikke vil gi meg koden til å låse opp telefonen. Arg.

    Har du sett Halvblodsprinsen? Jeg lover deg, om du har noenlunde hukommelse så vil dette skuffe deg. f.eks. så skal Hiet aldri brenne slik det gjør i filmen. Jeg ble litt satt ut og skjønte virkelig ingenting. Jeg hatet det jeg så. Men jeg elsker hver eneste bok og måten de er lagt fram på. De vekker så ekstremt mange følelser hos meg og selv om jeg alltid vet hva som skjer så blir jeg like opphengt når jeg først har begynt med lesingen igjen. Satser på at film nummer sju vil være mer innholdsrik siden den er i to deler og jeg håper jeg vil like den bedre.

    SvarSlett
  4. Jeg liker linser! Jeg bruker både røde og gule, til stappe og suppe. Mye sunnere enn f.eks poteter, og smaker mye det samme! :)

    SvarSlett
  5. Tusen hjertelig takk for kommentarer, du gjør meg meget lykkelig om dagene. Når det handler om Milan må jeg si det er en interessant teori du har om å appellere til begge kjønn.. og det er jo sannsynlig du har rett i det. For han er litt vanskelig å plassere i og med at han ser ut som en liten jente med bollesveis og veldig fine tenner. Stemmen og klærne sier det motsatte. Trur han hadde tjent bra opp som Lady Gaga. Om han bare hadde skjult tissen sin og pyntet litt på stemmebåndet. Det hadde vært morsomt å se på. Leste på en nettside at han er 100% hetero, men jeg har mine sterke tvil fordet.

    Magen min har tatt form ja og nå oppdager jeg for første gang hvor vanskelig det er å klippe tånegler på egenhånd! Det går faktisk ikke. Uansett om man prøver å gjøre det sidelengs eller hva man gjør. Og jeg er litt skeptisk til å la noen klippe dem for meg. Så om du skulle vente barn, husk å klippe tåneglene ofte.. før det plutselig er en altfor stor utfordring.

    Også en annen sak. Jeg synes du oppdaterer bloggen din så sjeldent! Vil gjerne lese mer. Dagen etter dette innlegget beordret jeg samboeren til å kjøpe linser. Men han kjøpte sånne røde, halvknuste linser. Vi kasta bare masse grønnsaker sammen med det der og da. Men vi har kommet til enighet om å teste ut oppskrifta di i framtida :)

    SvarSlett
  6. Ouuh... Jeg gleder meg til å lese! Håper ikke hjernen min må spekulere så alt for lenge.. Men ja, om du er sliten og har jobb resten av uken så er det best å gjøre deg uthvilt.

    SvarSlett
  7. Tusen hjertelig takk for det! :)

    SvarSlett

Spamming og usaklige ting slettes. Sånn ellers er du fri til å kommentere som du vil :-)