fredag, juli 30, 2010

Sommerens blomster

I våres hadde jeg store visjoner om hvor mye blomster og hagefint vi skulle ha hos oss...Det ble nok ikke helt som jeg forestilte meg, men jeg har hvertfall lært endel! Ta for eksempel skaugummen:



Er fornøyd med disse! Det kosta litt blod og svette og hive de tunge krukkene ut om morgenen og ta de inn om kvelden hver dag i flere uker; før det ble så varmt om natten at de kunne tåle å stå ute. Men det betalte seg ved at de har blitt store og fine! De er litt høyere i virkeligheten enn på bildet..Men noe jeg har funnet ut er at til neste år skal disse plantes enten helt alene eller sammen med noen fine blomster som ikke blir høye men henger nedover (lobelia er flotte!). Plantet jo faktisk 3 forskjellige blomstertyper i en sånn krukke. Tabbe. Du kan se at det stikker ut noen lange blader på bildet ovenfor..det er noe som skulle bli til noen pene oransje blomster som heter Crocosmia.

Nedenfor her kan du se en av de andre plantene som havnet oppi krukka; husker bare ikke helt hva de heter! (Hjelp!?) De har endelig begynnt å blomstre, selv om jeg plantet dem samtidig som skaugummen (tidlig, tidlig vår). Note to self: plant for seg selv til neste år..De blir veldig høye og dominerende! Og fargen passer liksom bare ikke til skaugum-farge.



..men fine er de:


Rosene blomstret også veldig sent. Disse er hvite, men skimter litt gult i de:


De gule rosene blomstrer:



Det jeg tror kan ha gjort at ting og tang har blomstret sent, er at de har stått mye i vinden! Det er jo ikke den varmeste vinden som blåser her, og hekken er fremdeles så liten at den ikke gir særlig ly for sånt. Så; en liten notis til meg selv er å la de stå mer under veranda-taket til neste år...

Det begynner å komme blomster på ringblomstene! De har vært døden nær X antall ganger, da de stod i kjøkkenvinduet. Til slutt ble min kjære lei av små fluer som svirret rundt dem, og heiv dem ut på verandaen. Flinke samboer..han må vite ting jeg ikke vet, for plutselig vokste de mye fortere og det ble som sagt blomster på dem!

Ringblomster..


En gang i løpet av august
har jeg skumle planer om å kvitte oss med litt av plenen..Det skal gjøres ved å plante noen vintergrønne busker og stauder i enden av plenen (et saftig stykke!). Har fått litt tips av svigers, og skal lete litt rundt på nett etter tips. Nytt er at vi har plantet mer hekk på andre siden av huset; den som ligger mot hovedveien. Måtte den vokse seg stor og gigantisk i rekordfart! Den skal få seg en real omgang med fullgjødsel igjen iløpet av helga..Og med det ønsker jeg alle GOD HELG!!

4 kommentarer:

  1. Aiai, snakk om grønne fingre!

    SvarSlett
  2. Jeg synes du har gjort en kjempejobb med blomstene dine! Jeg har ikke fått kjøpt meg noen uteplanter ennå, får se hvordan budsjettet ser ut etter ferie... Men neste år skal jeg i alle fall prøve ut mine grønne fingre jeg også!

    SvarSlett
  3. Ja.det var noen riktig pene planter,men synes nok at de gjørseg best hver for seg.Ser du har litt skaugum dilla.Det må være etter din mor.(PS.Fint med nybeiset veranda.)

    SvarSlett
  4. Så flink du er med blomster da :) Jeg har også en av disse skaugum blomstene, eller jærbu som vi kaller den :) hehe.. Det er den som har holdt seg best, og er til stor glede nå på sensommer/tidlig høst :)
    Liker bloggen din :)

    SvarSlett

Spamming og usaklige ting slettes. Sånn ellers er du fri til å kommentere som du vil :-)