lørdag, august 07, 2010

En bitteliten husmorsnotis...

Imorgen kommer svigers på kalvestek-middag...Stek er ikke noe vi så altfor ofte lager her i huset, så krysser alle fingrer for at det blir godt! Den er allerede ferdig stekt med sjy og det hele inni posen den er pakket inn i, så egentlig er det "bare" å varme den opp. Men hvordan gjør man det..? Vi har så langt kommet fram til at vi må ta steketermometeret til hjelp. Men hvor varmt og hvor lenge skal den stå? Håper noen kan hjelpe å løse dette verdensproblemet, hehe!

I et forsøk på å finne ut at dette tok jeg den store verdensvev til hjelp. Jeg fant absolutt ingenting. Punktum. Derimot fant jeg en side på matoppskrift.no hvor det står veldig mye nyttig! Hvis du f.eks vil lage en rett hvor du kun har oppskrift på engelsk, så kan du finne ut at hvor mye de forskjellige målene er i norske mål! Genialt! Og steke- og koketider for diverse grønnsaker og kjøttretter er listet opp. Her fant jeg blant annet ut at kalvestek (1 kg) skal steke i 1 time på 200 grader. For å få den rosa skal sentrumstemperaturen være 60 grader. For å bli lett rosa skal den være 65 gr. og for å bli gjennomstekt skal den være 70 grader. Tror vi skal satse på 65 siden steken bare skal varmes..Pluss at temperaturen stiger jo enda litt mer etter man har tatt den ut av ovnen. I mitt hode bør dette bli riktig..Ka DU sei??

1 kommentar:

  1. Oooh, sånt kan jeg dessverre null og niks om. Men jeg er imponert over at du i det hele tatt våger deg på å servere noe sånt! Flinke husmora:)

    SvarSlett

Spamming og usaklige ting slettes. Sånn ellers er du fri til å kommentere som du vil :-)