mandag, mars 29, 2010

Blogging: hvordan lage et statisk "tilbake til toppen"-ikon!

Hvis du bruker f.eks Firefox har du kanskje sett den nusselige-snusselige sommerfuglen som står "fast" nedi det høyre hjørnet av bloggen..? Trykker du på den kommer man tilbake til toppen av siden; med andre ord laster den inn hoved-siden igjen. Veldig greit hvis man scroller langt nedover og vil komme til toppen ved bare ett tastetrykk. Også er det jo ganske dekorativt..

Vel, av en eller annen grunn hadde jeg klart å slette ikonet. Hvorfor eller hvordan husker jeg ikke..Nå holder jeg på å plassere et lite påske-ikon istedet for sommerfuglen..siden det er påske og alt nå! Men, gjett om jeg har brukt lang tid på å finne ut av hvordan man redigerer og fikser ting på bloggen..? Har omtrent blitt galgalgal av det til tider, da jeg bare ikke fikk til det jeg prøvde på. Måtte sette meg ned på nytt nå for å finne ut hvordan man ordner tilbake til toppen-ikonet igjen, siden det er en stund siden sist jeg fant ut av det. Frustrasjon all over again er stikkord for den oppgaven. Vel, for å spare meg selv for masse tid neste gang jeg klarer å slette ikonet eller bare vil bytte det ut; eller hvis noen andre synes det ser fænsi ut og vil ha det på sin blogg, så legger jeg ut oppskriften her! Den er som følger:

Vel..først må du finne det ikonet du vil bruke. En ting du kan gjøre er å sjekke ut photobucket; den klassiske åsså har vi jokset litt altså..Det er mange fine ikoner der hvis du følger linken, så det sparer deg for litt tid. Andre steder du kan lete er for eksempel icon archive eller icons. Gjør du det via photobucket må du registrere deg først; dette er gratis. Deretter gikk jeg via linken til photobucket her ovenfor, som tar deg rett til en side med forskjellige ikoner i mange kategorier. Jeg valgte ett, lagret det på pc-en og lastet det opp til photobucket-profilen min. Vet ikke om det trengs gjøres på en så komplisert måte, eller om man kan legge det til direkte, men sånn gjorde altså jeg det! Lagre det. Deretter scroller du ned siden litt, og ser på boksen med share this image på. Den addressen du trenger er der det står direct link. Denne skal settes inn i koden som jeg fant på denne siden. Legger den ikke inn her i dette innlegget, for da blir det tydeligvis rusk i maskineriet her..

Noen eksempler på fæstlige ikoner jeg har funnet på photobucket:



Deretter; hvertfall hvis du har blogger.com som plattform, går du på tilpass-->utforming-->sideelementer-->trykk på legg til gadget i høyre siden-->velg html javascript-->dette åpner en boks der du under innhold legger inn koden ovenfor og setter bildekoden du fikk på photobucket inn der det står link to your image. Lagre. Deretter sjekker du ut bloggen din om du har fått det til..Har du får problemer med noe, så er det bare å spørre!

Lykke til og GOD PÅSKE!!

5 kommentarer:

  1. Sv: Nei, det er nok blogger.com som er på bærtur. Det samme har skjedd på alle blogspot-bloggene jeg har lest i dag, bl.a. din;)

    Håper noen tar litt ansvar og skaffer deg et påskeegg, ja:D

    SvarSlett
  2. Jøye meg, nå ble jeg imponert her... Er helt grønn når det kommer til fiksing og triksing på bloggen og kommer trolig til å sitte med det samme designet for alltid :-) Hihi. Kommet deg ned til det glade sørlandet? :)

    SvarSlett
  3. God påske til deg også! Så utrolig så søt påskehare nede i hjørnet!
    Sv: Ja, han har litt mye rart for seg, men han er en innmari bra mann som jeg lærer noe av hver dag! :)

    SvarSlett
  4. Hallo i luken :) Ville bare minne deg på at bloggen din ikke skriver seg selv... ;) Hihi

    SvarSlett

Spamming og usaklige ting slettes. Sånn ellers er du fri til å kommentere som du vil :-)