fredag, desember 24, 2010

En julefortelling

For sånn ca. ganske mange dager siden nå (12), kom Siv Annette (med det snasne navnet) med oppfordring om å ta bilde av sånn ca. en del (10) av yndlingsjulepynten ens. Nå har jeg ikke så mye julepynt fra tidligere år, og det jeg har ble vel egentlig knipset ifjor å lagt ut på bloggen..Og fine julestjernen i vinduet har dere jo allerede sett. Derfor tar jeg oppfordringen, men med en liten tvist; her kommer nemlig "bare" 8 bilder av julestæsjet vårt, juleplanter og andre julete ting (f.eks sjokoladetrøflene til Tone...mmmmmm)! Det er jo en del mer..men her er det jeg hadde tid til å ta bilde av samtidig som jeg fulgte med på Askepott. :-D

Den røde Amaryllisen jeg viste i et tidligere innlegg led en plutselig død. Så jeg kjøpte en pen, ny, hvit en (den var så pen at svigers som jobber i blomsterbutikk trodde den var falsk, hah!) ..OG et par hvite baby-julestjerner:



Under her er kaktusen som har vokst seg gigantstor(!) iløpet av det siste året, og er pyntet med nærvær av både juletre og elg...og massssevis av snø utenfor..



En babysypress brukt som juletre til nisseungene og musen deres:




Nedenfor er en; hva jeg vil kalle-babyedelgran (jada, det går mye i "babyer" her i huset for tiden..hehe)! Minste treet jeg har sett noengang tror jeg (litt skuffet med det første..kremte). MEN, da det ble pyntet med diverse synes jeg det ble kjempefint. Hadde det vært større tror jeg det ville blitt for stort iforhold til stuen faktisk. Dessuten stakk jeg meg ikke da jeg pyntet det! Foreløpig har det fått selskap av et lite utvalg gaver. Regner med haugen blir større når klokken nærmer seg 16-17..



Pene engle-rema1000-lysene og kongerøkelsen:



Planlegging: bordet ble pyntet og stelt istand allerede i forgårs. Blir ikke snakk om å stresse på selveste julaften! (oh shit, pinnekjøttet skulle vært satt på, skjorten til min kjære må strykes, jeg må dusje og..phu! Hehe..)



Sist men ikke minst; her kommer endelig skrytebilder av de vanvittig gode sjokoladetrøflene jeg gnålte meg til å få oppskrift på fra Tone! Modifiserte oppskriften litt..den var tross alt til 220 stk. Dessuten presterte jeg å bruke flytende Melange i, istedetfor vanlig. Duh. Følgen blir selvfølgelig at sjokoladen ikke stivner helt! Dermed tydde jeg til mer sjokolade: smeltet kokesjokolade og rullet en god del av dem i det. Noen av dem fikk være som de var og ble rullet i kokos, og selv om de er veldig myke, ble de knallgode for det om. Noen ble dyppet i hvit sjokolade, og de var om mulig de aller beste!! Tenk deg mørk, myk sjokoladetrøffel inni, og et rimelig lag hvit, stivnet sjokkis utenpå. Pluss diverse pynt, f.eks kokos-strø. Himmeleeeen!




Her er oppskriften som jeg brukte (note to self!), sånn noenlunde altså, så ta den med en klype sjokoladestrø:

1 dl kakao + ca. 150 g flytende Melange (blir det for mye så hiv oppi mer kakao eller melis..) + 1/4 dl vaniljesukker + ca. 4 dl melis. Hvis man vil det skal stivne så bruk vanlig Melange. Hvis du vil ha hard sjokkis utenpå og myk inni, tar du den flytende og så dypper det i smeltet sjokkis etterpå.

er det på tide å få satt på pinnekjøttet tror jeg..Må følge tidsplanen! Skal ha ribbe også (jada, har tatt meg vann over hodet, men nekter å innrømme det høyt). Dermed ønsker jeg alle en GOOOD JUUUL! :-)

6 kommentarer:

  1. Så masse koselige juleting. Syntes treet var søtt jeg. :) Vi har et lite elektrisk plast tre på hytta - haha :) God jul! :)

    SvarSlett
  2. åå så mye fint Siv! Jeg synes det er så koselig å se, men det er ikke meg det. Skulle meldt meg på det der selv om jeg hadde noe å vise, men jeg har ikke julepynt i leiligheta, fargerik sommer der hele året. Begynner ikke å stresse med det i eksamenstidene og så bare dra det ned når jeg kommer tilbake til jula.. dere må kose dere med alle babyene og ha ei knakende god jul!:D

    SvarSlett
  3. Så koselig du har pyntet til jul! Håper du får en koselig feiring, og at du får stappet masse godt ned i magen din! Jeg likte innlegget under veldig godt også!! Nå begynner det å bli spennende her, du! :) Goood jul! *klem fra meg*

    SvarSlett
  4. Hehe ja det va en babyedelgran :P Håper du har en fin romjul !

    SvarSlett
  5. God jul forresten! De der så jammen gode ut... bare trist jeg ikke kan bake.. eller det vet jeg egentlig ikke for jeg har kanskje ikke prøvd... hehe.. hjelp..

    SvarSlett
  6. Kjempefint, sjokoladen gav meg vann i munnen!! :) Godt nytt år!!! :)

    SvarSlett

Spamming og usaklige ting slettes. Sånn ellers er du fri til å kommentere som du vil :-)