søndag, desember 12, 2010

Blogg-kavalkade del 1: hvorfor blogge..?

..Igjen har kroppen min fått det for seg at å våkne tidlig og stå opp tidlig er en fin ting! Dermed fikk jeg ikke sove da jeg våknet halv 6 idag tidlig. Etter 2 timers ligge-å-vri-seg og tenke på alt og ingenting, mens Mini i magen allerede hadde bestemt seg for at vi skulle opp for å SPISE, trasket jeg lys våken inn på kjøkkenet for å ordne meg skive med yndlingspålegget for tiden; lammerull og ribberull. JULEPÅLEGG VÆRE LOVET!

Mens jeg lå våken i de ca. 2 nevnte timene, tenkte jeg blant annet på bloggen og innlegg jeg har lest i det siste på andres blogger...For eksempel (trykker du på linkene i dette innlegget dukker det opp i en ny tab) nevnte Mariann i et nylig innlegg dette med å blogge..og at andre som ikke blogger ikke forstår hva som er greien med det. -Det var jo ikke akkurat budskapet med innlegget hennes, men jeg begynte å tenke litt på hvorfor jeg selv blogger, og hvorfor jeg i det hele tatt startet med det. Og også hvordan bloggingen min har endret seg. Når jeg ser på de heeelt tidlige innleggene er det ganske drastiske forandringer denne stakkars bloggen har gått gjennom! Ergo fant jeg ut at jeg ville skrive en oppsummering av min bloggekarriere hittil!

Mitt første innlegg er fra 23.juni 2006 faktisk. Blogging var ikke noe "alle" drev med, og grunnen til at jeg lagde en blogg da, var venninna mi Karin som hadde skaffet seg blogg. Tenkte ikke engang over at hvem som helst kunne lese det jeg skrev da...men så trooor jeg strengt tatt ganske få brydde seg så mye om det som ble skrevet. Hadde kanskje max 2 lesere, og de kjente jeg begge to, hehe. Det var altså ment som en underholdning til nære venner at jeg postet noen innlegg nå og da; f.eks diverse oder til overmadrassen min, Karin og John Galliano..Mystisk blanding men..jeg var kanskje litt mystisk på den tiden! :-D

Jeg har vokst med bloggen min. Det kommer fram i temaene jeg har skrevet om opp gjennom årene. Først ville jeg underholde, samtidig som det jo var en personlig blogg og jeg drysset litt Siv her og der, nå og da. I 2007 skrev jeg heller lite..men et innlegg jeg synes er litt morsomt å se på idag er (h)årskavalkaden min, der jeg har samlet endel bilder av frisyrer og hårfarger jeg har hatt. Vet ikke om jeg skal le eller grine av noen av dem. Jeg anklager også Britney Spears for å herme etter meg i frisyrevalg...Her er det dog jeg som har hermet etter Betty Page:


I 2008 kom det enda færre innlegg enn året før. Ett jeg kniser litt av er veskeraden min..der jeg har hatt store fritidsproblemer og tatt bilder av diverse vesker i samlingen og gitt dem snasne, passende navn (ohoi..humoren min..). Jeg blottlegger også et par av diktene jeg skrev da jeg hadde pubertale fritidsproblemer; her og her. 2008 var altså ikke noe stort bloggeår for meg, selv om blogging ble mer og mer populært...2009 derimot skrev jeg hele 211 innlegg! Jeg ble på høsten bitt av bloggbasillen som herjet, og hev meg på moteblogger-bølgen (noen innlegg er direkte stusselige og jeg setter meg i skammekroken for noen av dem, blæh. Tror en del av dem faktisk har blitt slettet av undertegnede..Har aldri vært så bevisst på hva som var på moten, som da). Jeg hadde til og med et dagens antrekk (ohoi sier jeg bare..), sjekk her og sminkedokkeinnlegg, se her.

Samtidig ble det også noen personlige innlegg innimellom, underholdende saker og ting, interiør- og mat-innlegg. Det var alle ting jeg interesserer meg for, men innleggene kunne jeg ha gjort meg mer flid med ser jeg nå; ikke bare spydd dem ut og ventet på at folk skulle gidde å kommentere. For kommentarer var noe jeg hadde begynnt å ønske meg! Med blogg som farsott var det kjedelig å legge masse tid i en blogg som ingen leste. Ergo ble det "pinging" av bloggen både her og der. Noe jeg driver med fremdeles, men nå er ikke akkurat grunnen at jeg vil langt opp på topplistene; for ja, det kunne jeg på et tidspunkt tenke meg. Og haha! Jeg ble også med på Thomas Moens budskap til verden 2009-videoen; stikke seg fram, høhø! er jeg derimot ikke så interessert i at alle skal lese bloggen min og absolutt vite hvem jeg. Jeg skriver ikke fullt så personlige innlegg som andre bloggere gjør, nettopp fordi jeg trenger å holde noen ting for meg selv. F.eks detaljer i graviditeten er jeg ikke så fan av å legge ut. Men noe blir det jo! Det er jo en stooor begivenhet som foregår i livet vårt nå, og jeg kan jo ikke late som jeg ikke tenker på det sånn..22 timer i døgnet. :-D

Etterhvert har jeg blitt litt glad i
de jeg anser som faste lesere av bloggen min, som kommenterer og som selv har veldig underholdende blogger som jeg liker. Å legge igjen kommentar på en populær blogg jeg ikke synes er bra, bare for å skaffe seg lesere (noe mange gjør ettersom hva jeg ser på diverse blogger..) er ikke noe jeg gjør. Det er bare tull. I del 2 av bloggekavalkaden min kommer jeg tilbake til blogger jeg liker og som jeg har lest lenge.. :-)

Bloggen min handler om hva jeg interesserer meg for. Punktum. Den har ikke noe overordnet tema som mange fokuserer på i bloggene sine. Må det absolutt ha det for å være en ålreit blogg? Det ordet jeg synes karakteriserer den mest i skrivende stund, er husmorsblogg, hehe! Istedet for å bruke penn og papir, skriver jeg f.eks bare ned oppskrifter på ting og tang her, og søker på stikkord (i høyre sidemeny) når jeg trenger dem. Så utrolig greit! Her kan nevnes oppskrift på hjemmelaget kebab, som jeg stadig bruker. Kakemannoppskriften som skal brukes senere idag ligger å formelig skriker etter å bli brukt i år også! Samme gjør oppskriften (eller linken til) den grisegode, hjemmelagde karamellpuddingen...mmm..Lagde jule-versjonen igår, og den skal fortæres etter den bedre pinnekjøttmiddagen vi skal ha idag. Smiiiil! Må jo ØVE på å lage pinnedyr før julaften!!

Seint i 2009 og inn i 2010 begynte jeg å leke med bloggdesign, koder, headere og slikt. Noe som er kjempegøy! ..Og kanskje litt frustrerende til tider! Har i det siste prøvd å lage snøvær her på bloggen, men det går bare ikke..tror jeg for at det skal virke må pille av cutest-blog-on-the-block-designet mitt. Og det vil jeg jo ikke! Så snøværet får dermed holde seg i den virkelige verden så lenge..

Ellers har jeg i 2010 slått meg med på endel fotokonkurranser hos Emmie. Vunnet=0!! Hehe.. Ikke at jeg er noen fotograf akkurat, men det skal ikke så mye bildemanipulering til for at et bilde skal bli bedre..apropos har jeg glemt å skrive retusjerings-protest-innlegget jeg har tenkt på å skrive, hehe. Det kommer, det kommer! Her er noen av bildene jeg har deltatt med i konkurransene:

Familie på tur:


Stalaktitt-damen:


Kelnerfuglen:


De siste månedene har igjen vært skrale på bloggefronten.
Jeg har hatt mye å gjøre både det når det gjelder jobb (40%) og skole (100%), trening og graviditet..Pengene har fått gigantiske bein å gå på, siden vi har kjøpt inn alt babystæsj og til og med skaffet ny, gammel bil for å få noe mer sikrere å kjøre rundt på enn min kjære Corolina (Toyota 95-modell) og min kjæres gamle Mazda..

Framover på bloggen, blir det nok litt i samme leien som de siste månedene..babysnakk, interiør, mat, skole og diverse! Håper de som liker bloggen vil fortsette å følge den fremover, uansett om det kanskje blir bare ett innlegg i uka eller 15..Neste innlegg kommer sannsynligvis allerede i løpet av dagen, siden jeg sist helg lovet kakemann-innlegg, hehe. (Kremt..og for å innrømme det ble jeg pent nødt til å lage en ny dose brente mandler, siden HELE den lille boksen jeg hadde laget (bare 250g altså, høh) ble brutalt fortært sånn helt plutselig av undertegnede. Svake menneske..) Dessuten står jo også del 2 av bloggkavalkaden på programmet...følg med følg med!

5 kommentarer:

  1. Haha herlig innlegg! Sånn er det her også, våkna i 6 tida. Av nabon som hadde seg faktisk jadda, og da var jeg jo våken.. Så satt å venta på at klokka skulle bli 7 så jeg fikk bestilt meg treningstime til i morgen. Wee da har jeg ialefall noe å glede meg til etter eksamen! Har ingen inni meg som passer på meg (bare ser sånn ut), derfor har det ikke blitt frokost her ennå. Når jeg skrev nye lovely bloggere i innlegget mitt, så tenkte jeg frøst og fremst på deg! Og dette innlegget viser veldig godt hvorfor. Du er så flink til å skrive og være medblogger=) Morsomt å lese! Jeg skal nok ta meg tid til å se igjennom flere av disse nevnte innleggene når det blir jul. (Mongopc og eksamensstress gjør at det ikke blir det samme) Du har holdt på sykt lenge da, og kanskje funnet deg selv litt gjennom refleksjon på bloggen? Mitt første innlegg var om hvorfor jeg ville blogget og det stemmer ganske bra ennå, selv om bloggen har forandra seg en del.Leser du bloggen til Hege btw? Hun har jo snart bare to uker igjen til termin nå. Gleder meg til å lese mer og bli bedre kjent med deg senere nå!

    SvarSlett
  2. Heges sarkastiske annerledes blogg, ikke som andre mammablogger som hun selv kaller det;) http://litloo.com/

    Og her er et sånt tyuypisk gammelt innlegg http://malas.blogg.no/1244397290_minner_fra_mitt_liv_s.html#comment

    SvarSlett
  3. Åh, jeg elsker sånne innlegg. Må si jeg lo godt av (h)årskavalkaden din;) Men altså, du skriver så utrolig bra! Gøy å se hvordan du har utviklet skrivingen din opp gjennom årene:)

    SvarSlett
  4. Dette innlegget leste jeg i går, og tenkte jeg MÅ huske å gå inn og kommentere! Jeg husker nemlig første gang jeg oppdaget bloggen din, og jeg sa det til deg i en kommentar at jeg la deg til på Bloglovin øyeblikkelig. Jeg husker du uttrykte overraskelse over at jeg leste DET kjedelige (dine ord) innlegget, og likevel likte bloggen! :) Kjærlighet ved første blikk, osv, hehe! :D

    Jeg kunne snakket i en time om dette med utvikling, jeg ser det selv også, og har tenkt mye på det, hvordan bloggen endrer seg i takt med hva man er opptatt av - og ikke minst - hvor mye tid man har.Jeg sitter ofte og blar tilbake i mine egne tekster, nå som jeg har blogget over et år, er det gøy å kunne se hva jeg drev med på denne tiden i fjor. Selv om jeg ikke har dagbok - form på bloggen min i stor grad, så husker jeg mer av tiden som er gått når jeg leser gamle innlegg. Jeg er jo også ekstremt opptatt av selve skriveprosessen, og det er morsomt å se utvikling der også.

    Bra innlegg dette, gav meg mye å tenke på! :D

    SvarSlett
  5. Knis, er det sånn at jeg kan kalle meg din blogg-mentor?:P

    PS. Hva ønsker du deg til jul?

    Kjærleik!

    SvarSlett

Spamming og usaklige ting slettes. Sånn ellers er du fri til å kommentere som du vil :-)