torsdag, januar 05, 2012

Blomster i hjertet

Noen og enhver har vel fått med seg at jeg liker pene blomster. Bare se f.eks HER, HER eller HER. For sikkert ett år siden nå, så jeg en blå orkide for første gang. Den var jukseblå; sånn som sannsynligvis er vannet med blå konditorfarge. Siden det så jeg en på en annen blomsterbutikk, men til svimlende 500 kr. Det utgikk, for å si det sånn. Jeg ble litt glad i blomsterhjertet mitt da jeg fant en til 250kr på Plantasjen før jul! Så endelig har jeg en blå orkide. Flotte, lille beibien min. Og jeg forer den ukentlig med konditorfarge, og er spent på om den kommer til å; noenlunde hvertfall, holde seg fin og blå. Se den fine!


Rett før jul kjøpte jeg også en Amaryllis på Rema 1000. Den så pjusk ut lenge, og vokste enormt sakte. Men nå har den fått 3 blomster, OG det står enda en stengel for tur, som forhåpentligvis springer ut etterhvert! Hadde en veldig fin, rød Amaryllis ifjor som vi fikk av svigers. Den la jeg jo bort løken på, men den skulle nok hatt det litt kaldere. Det kom kun ett puslete lite blad på den. Lurer på om jeg skal prøve å plante denne her under ut til sommeren! Hadde vært moro og fått til.

12 kommentarer:

  1. Blomster er pene! Men, jeg dreper dem.. enten for mye sollys, eller for lite. Enten for mye vann, eller for lite. Et hardt liv, både for dem og meg; blomstermorderen. Men mannen i huset har bonsaiinteresser, så tror nok vi skal forsøke å ikke ta livet av et lite sånt et når solen kommer tilbake om noen uker..

    Jeg tørr ikke helt si at det er tenner på gang, for det har jeg gjort i mange MÅNEDER! Og lo-and-behold; ingen tenner enda! Men humøret hennes er helt spinnvilt for tiden; i morges våknet hun opp klokka fem og skulle absolutt IKKE sove mer, bare gråte å bære seg i over en og en halv time.. så noe skjer. Jeg ammet vel henne hele den timen ca, og så tok pappaen over med litt dentinox og kos. Det hjalp.. etter en god stund. Uff. Kan godt være separasjonsangst blandet med tenner. Fantastisk miks altså! Jeg prøver å aktivisere henne utenfor huset og med forskjellig rart, men merker at hun trenger mye ro hjemme enda, for hun blir litt stressa av å være for mye ute og sammen med andre. Det blir raskt vanskelig å få henne til å ta daglurer og lignende, så jeg er litt forsiktig med å ikke ta ting for raskt. I jula for eksempel, var hun helt fullstendig umulig om natta og på dagen når hun skulle sove, men da var hun så overstimulert til de grader at det ikke var så rart egentlig..

    SvarSlett
  2. Så fiin! Jeg gleder meg til å ha planter i hus igjen! Nå er ungene så store, at det faktiks går an. Du går vel muligens mot den perioden der det er litt - eh - vanskelig. Barn syns også planter er fine, nemlig ;)

    SvarSlett
  3. Jeg har også sett de blå orkidéene på Plantasjen, og lurte fælt på hvordan de hadde fått det til. Men vanne med konditorfarge, altså? Skal jammen prøve det neste gang jeg får meg en hvit orkidé.. ;) Har forresten også amaryllis som jeg kjøpte ca tre uker før jul, men som ikke blomstret før nyttår. Haha! Men de er desto finere nå da :)

    Sv: Åjodu, det er SAAAAAALG og gratis frakt hos elf hele helga. Shop your brains out!!! (Bare husk at om du kommer over 200,- så må du betale masse ekstra for å få den, så bestill heller flere under 200,-. Null stress når det er gratis frakt ;)) Bruk koden SHIP24FREEEU, så koster det null og niks med frakt.

    SvarSlett
  4. Blomster er så herlige, farerikt, kunstneristiske og har mange spennende fasonger. Jeg har mange ganger fantasert om hvilke jeg vil male og stjele fargen til. For jeg tåler de absolutt ikke!

    SvarSlett
  5. Flott blomster :) Er ikke så planteperson av meg eller blomsteperson. De dør gjerne fort inne på rommet mitt.hehe

    SV;Gleder meg mye også:) Håper du får sett den i ro og mak :) hehe. Var kjempe glad å vunnet de gavekortene. :)

    SvarSlett
  6. Eg er ingen blomster-finn, men orkideer har eg alltid hatt teken på... Men nå må du forklare meg... Vatne med konditorfarge, er den slik den blir blå??? Kan du prøve andre farger og da.... Fortell meg hemmeligheten, så skal eg og anskaffe meg ein blå orkidee

    SvarSlett
  7. Blå orkide hørtes kult ut... Lurer på om det fungerer på alle blomster...

    SvarSlett
  8. Er så glad i blomster, men klarer aldri å vedlikeholde dem. Jeg er miss håpløs!

    SvarSlett
  9. Nydelig med blå orkidée! Det er de fineste blomstene jeg vet om og elsker og handle inn, men den forb...a varmepumpen vi har i hus tar knekken på alle sammen. Den må være den har jeg funnet ut, IKKE at jeg ikke klarer å ta vare på de! :-) Men jeg er veldig glad i de hvite :-)

    Nydelig med amaryllis også. Blir spennende om du planter den ut!

    Ha en super dag! :-)

    SvarSlett
  10. Alle andre driver med lavkarbo og slanking og sånt og vi baker kake på en søndag, høhøhø. XD

    Og jeg synes det er bra å få råd fra andre mammaer forresten! Det er ikke som når faren min, som går alt for langt i alle råd han gir sånn generelt, sier teite ting som "skal ikke babyen (som er 2 måneder gammel) sove på eget rom snart?". Hurrrrrrrrr.

    SvarSlett
  11. SV: Ja, tro det eller ei vi har faktisk det. XD Nå er hun faktisk bare sånn rundt 70 cm enda, så det har gått helt akkurat, men det er en sånn ekkel plastgreie som stikker opp i midten av karet (er vel laget for nyfødte, men likte den lite da også, den holdt henne jo ikke oppe eller noe uansett) som gjør at hun ikke kommer helt under vannet lengre. Om karet hadde vært flatt nederst hadde det vært helt greit en stund til faktisk.. ;x Vi har egentlig ikke badet henne så veldig ofte før heller, 2-3 ganger i uka topp, og så har vi brukt samme karet oppe hos foreldrene mine når vi er på besøk der (vi har verdens minste bad.. null gulvplass så karet må stå inni dusjen for det er ikke plass noen annet sted. Og når karet står i dusjen må stellebordet settes i gangen eller stua eller noe, høhø) fram til nå. HALLO OVERFORKLARING, men JA, du har rett, det var virkelig på tide. XD

    Og kanskje et dårlig eksempel, men faren min er ganske teit når det kommer til å gi "råd" om babyer, sikkert fordi han ikke husker så mye OG fordi ting var ganske forskjellig for 21 år siden da han hadde sin siste baby. Mamma måtte forresten minne han på at jeg sov på soverommet deres til jeg var over seks måneder, og da det var på tide å flytte meg sa han "Men.. men, skal hun sove HELT alene på eget rom allerede?", så han er øøørlite selvmotsigende. XD

    Og så må du blogge mer, sånn at jeg ikke ser ut som ei gal dame som kommenterer tusen ganger på ett innlegg... og, du vet, også fordi vi vil vite hva som skjer med gullfuglen og deg! ^_^

    SvarSlett
  12. Så flink du er som får det til! Mine dør bestandig. Har til og med klart å drepe en bambus fra IKEA. Jeg eier ikke grønne fingre rett og slett.

    SvarSlett

Spamming og usaklige ting slettes. Sånn ellers er du fri til å kommentere som du vil :-)