tirsdag, juli 05, 2011

Lavkarbo..blæh...

Tida går så innmari sakte nå. Det er ikke så rart når man er smådårlig mye av dagen. Blæh! Det er visstnok vanlig at man kan bli kvalm og slapp de første dagene på lavkarbo. Ikke så greit, når småtta plutselig har funnet ut at hun skal sove bare 40 minutter av gangen og bare 3 ganger i løpet av dagen. Ikke orker jeg å gå på vogn-tur noe særlig heller. Hvertfall ikke igår. Idag har vi vært en liten tur, bank i bordet for det!

Har lest meg litt opp på denne berømte lavkarboen, og innsett at porsjonen jeg spiste i innlegget under var gigantisk iforhold til hva man nok bør spise. Hvertfall hvis vektnedgang er poenget! Man skal spise til man ikke er sulten lengre heter det seg; ikke til man er mett. Noe som jo er en god regel uansett hva slags kosthold man har. Har særlig lest i Lena Beatrice sin blogg (som er helt super, by the way!), hvor man de første 2 ukene (minst) skal spise et matforhold på 75% fett, 5% karbohydrater og 20% protein. Man skal ikke spise mer enn 20 g karbohydrater pr. dag. Det er faktisk vanskeligere enn man skulle tro! Det er jo karbohydrater i ALT! Selv den stakkarslige spinaten jeg gnavlet i meg idag har jo det. Ikke mye, men likevel. Mange bekker små gjør en stor å.. Gah!

Frokosten idag bestod av eggerøre av 2 egg og 1 dl matfløte, 2 skiver røykelaks, litt salt, pepper og frisk dill. Nam. Ble faktisk mett også, helt fram til 12! Lunsjen min er på bildet nedenfor her. Den bestod av en stekt kyllingfilet (i masse smør. Selvfølgelig), 3 porsjoner (terninger?) frossenspinat, 1 avocado og litt fetaost. Nam. Kjenner jeg blir litt kvalm bare av tanken nå, menneh..får se hvordan det går de neste dagene! Har med vilje spist så lite karber som mulig idag (hoy, nå begynner jeg å bli dreven når jeg kaller karbohydrater for karber, hehe). Grunnen er at jeg skal på venninnetreff ikveld, og da står det nok noe god mat med masse karber på menyen tenker jeg! Har lastet ned "mat på data" fra Matportalen, men har ikke regnet ut hvor mye jeg har spist idag av de forskjellige tingene. Får vel kanskje gjøre det, for å se.

Nam..?
Jatta. Så sånn går nu dagan. Trent har jeg også gjort idag. Eller..? Hvis plenklipping til svetten siler teller, så har jeg hvertfall trent. Gressklipperen måtte byttes ut med en som faktisk fungerte. Samme merket og samme klipperen altså. Gardena that is. Grrr. *Spre dårlig reklame*. Batteriet varer ikke altfor lenge, derfor nærmest spurtet jeg rundt i hagen for å rekke å klippe alt før klipperen dauet. Haha..naboene fikk seg sikkert en god latter. Så nå er det no more trekløver-blomster; store som trær, i hagen vår, yeah! Men nå må batteriet til lading, og det ser ut til at Lina er ferdig ladet etter sine obligatoriske 40 minutter..Ha en fin dag, dere brød-gumlende tæitinger!!

6 kommentarer:

  1. Så flink du er da! Det er vanskelig å omstille seg hvis man har vært vant til å spise mye brød og sånt før. Jeg bryr meg ikke om karbo så lenge det er grønnsaker, det spiser jeg så mye jeg vil av. Unngår pasta, brød og potet, og sukker. :)

    SvarSlett
  2. Jeg er alt for glad i karbohydrater til å gå på en sånn kur... Men vi er stort sett ganske flinke til å spise generelt sundt (masse grønnsaker og sånn) i vår familie i det minste. Det er bra :) Men jeg er så glad i mat at jeg ofte spiser til jeg blir mett og vel så det. Sier alltid til meg selv at jeg må kutte ned, men det går så dårlig. Haha :)

    SvarSlett
  3. Du er flink som er begynt. Jeg skal selv begynne så snart svensk godisen er ute av huset. Har laget en plan over hva jeg skal spise.

    Ja, de vokser fort! :)

    SvarSlett
  4. Hehe, så rart, jeg var akkurat her og kommenterte et gammelt innlegg hos deg, også var du hos meg samtidig, hehe.

    sv/ Ja, jeg vet, jeg tenker det samme. Kaloriene drar seg fort opp når man spiser mye fett. Jeg har gått på atkins, som er bare fett, kjøtt og proteiner - INGEN karbo, i alle fall ikke med det samme. Jeg gikk ned i vekt, men klarte ikke mer enn to uker, jeg følte meg syk, rett og slett. Derfor orker jeg ikke spise bacon, masse oster og mye kjøtt, for det første er det ikke vanskelig for meg å la være, for der andre føles det bedre at fettet jeg spiser kommer fra avokado ol. Jeg er litt sulten av og til, for det er mindre næring/kcal enn jeg er vant til - men det går helt fint, ingen søtcravings og har mer energi enn før :)

    SvarSlett
  5. Det tar litt tid før man kommer inn i det, men plutselig så har man plutselig problemer med å få i seg nok karbohydrater, fordi det lett blir til at man spiser ting uten ;) matportalen er gull verdt! :D Blir spennende å se hvordan det går nå ;)

    SvarSlett
  6. Jeg har ikke noe i mot lavkarbo og å spise et måltid med det av og til så lenge det er noe som frister. Så jeg liker at du kommer med matinnlegg til meg som har vært så matlei lenge nå.. Håper du har ei fin helg!

    SvarSlett

Spamming og usaklige ting slettes. Sånn ellers er du fri til å kommentere som du vil :-)