mandag, februar 21, 2011

Sjokkis-kake, namme!



En av mine kjære kollegaer på min eks-jobb ga meg en kakeoppskift. Vel; egentlig to oppskrifter, så kanskje jeg legger ut den andre også når den er utprøvd! Hun skrøt over hvor god den var, og jeg som den svorne sjokoholiker jeg er tok gledelig imot. Det var vel i november, men jeg har ikke lagd den før nå! Det er en rar oppskrift hvor natron og lettrømme inngår...mystiske greier, men den ble veldig god. Og den ble bedre etter en dag i kjøleskapet; som det står i oppskriften. Herregud, jeg må fryse den ned før jeg grautspiser hele kaken mens jeg går å stavrer her hjemme med Lina på armen og ikke har bedre å gjøre enn å ete..

Her er oppskriften hvis du vil lage! Den blir veldig saftig, og smaker ikke kvalmende mye sjokkis..vel; alt etter som hvor mye kakao man tar i den sikkert. Og sjokoladeglasuren er det bare å helle på, selv om det kan se ut som det blir aaaaltfor mye av den. Det blir nemlig ikke det, siden selve kaken som sagt ikke smaker altfor mye sjokkis. Jaja, smak og behag sikkert også, trallala!


Saftig sjokkis-kake
Kaken lages ikke på tradisjonelt vis. Den kokes opp og er en hurtigkake. Rask å lage! Den er en kaloribombe og er egentlig best dagen etter. Veldig mektig (no kidding). Den kan stå mange dager og er fremdeles like saftig og deilig. Kan fryses.

400 g godt smør (hva menes egentlig med godt smør..som i meierismør kanskje..? Ikke vet jeg!)
4 dl vann
6-8 ss kakao (haug på sier nå jeg!)
9 dl sukker (riktig, riktig; det er en grunn til at den blir mektig..)
1 beger lett rømme
9 dl siktet hvetemel
2 ts natron
0,5 ts salt
4 egg

Glasur:
100 g smør (og denne gangen sier ikke oppskriften noe om at det skal være godt..what's up with that..? Kanskje vi slanker oss her..)
350 g melis
4 ss kakao
6 ss melk
2 ts vaniljesukker

Ha smør, vann og kakao i en kjele (en stooor kjele..). Dette kokes opp. Slå av platen, men la kjelen stå på plata. Tilsett sukker og rør rundt til det begynner å oppløse seg. Ha så i lettrømme og rør godt. Tilsett deretter siktet mel. Det er viktig at melet er siktet, hvis ikke blir det klumper i kaken. Ha deretter i natron, salt og egg. Eggene bør røres sammen og tilsettes litt etter litt. Røren helles i en smurt langpanne, eller bruk bakepapir.

Stekes på 175 grader i ca. 30 min. (jeg stekte min i 40min. tror jeg..pga litt liten langpanne. Synes ikke den tok skade av det) Stikk en kniv i midten for å se om den er ferdig. Mens kaken stekes lager du glasuren. Smelt smøret og ha oppi melis, vaniljesukker, kakao og melk. Rør godt (tror denne glasuroppskriften er foolproof siden til og med JEG klarte få den god og uten klumper i..). Når kaken er tatt ut så stikker du umiddelbart huller i kaken med en gaffel. Hell så over glasuren. Pynt med hakkede smarties, nøtter eller kokos (i vårt tilfelle ble det "snøkrystaller", namme).

Værsegod å prøve ut! Lykke til :-D

10 kommentarer:

  1. Hallooo, jeg har ikke spist frokost ennå! Du må ikke friste meg med sånt! Får tusle og ta meg et knekkebrød... Frister veldig nå...

    SvarSlett
  2. Det så jammen godt ut... Og her sitter vi med cashew nøtter og prøver å være sunne. Haha!! :)

    SvarSlett
  3. Vekta er ikke ille i det hele tatt, men det er helt feil fordelt på kroppen! Jeg hadde sikkert vært størrelse small uten magen, men alt har samlet seg der, og får kun på meg klær i størrelse Large. Så det så! :)

    SvarSlett
  4. Godt smør er det samme som meierismør, ja, det har jeg lært av farmora mi. Ho elsker godt smør.
    Takk for kakeoppskrift - jeg har faktisk begynt å prøve ut oppskrifter som jeg finner i blogger:)

    SvarSlett
  5. Faaen Siv, og så på en mandag:P Tørr ikke lese oppskrifta skikkelig en gang. Her skal ingen ting helles på altså;) Frister!!!

    SvarSlett
  6. Siv ... FY!! Nå må jo jeg bare bake den der! Herregud, det er faktisk nesten sjans at jeg gjør det i kveld. s.j.o.k.o.l.a.d.e.!.!.!

    SvarSlett
  7. Nam :)
    Hadde det ikke vært for at jeg nettopp har laget nonstop-boller, så ville jeg ha prøvd ut disse ;)

    SvarSlett
  8. Oi, den var ny! Må prøves! Jeg ELSKER sjokoladekaker! 9 dl sukker ja. Akkurat, hehe.

    SvarSlett
  9. Hei hei Siv,

    aller først så må jeg si GRATULERER så mye med det lille nurket ditt! Jeg håper du koser deg masse! :-))

    Og så må jeg si, takk da, for at du satte alle sukkerabstinenser i sving ved å vise frem den kaka!! Gud så godt! *stjeler oppskriften*

    Ha en fortreffelig kveld videre!

    Stor klem fra Liv :-)

    SvarSlett

Spamming og usaklige ting slettes. Sånn ellers er du fri til å kommentere som du vil :-)