tirsdag, november 15, 2011

Jul med Lina: del 1

Det nærmer seg rød måned med stormskritt. Og da snakker vi ikke bare rødvin eller den stupende grafen i husets økonomistatistikk, men jul og alt det der som følger med; småkake- og ribbefråtsing, nisseluer, julebrus, Jesuskrybben og Gaver.

Lina vil i den anledning gi nyttige instruksjoner i et par innlegg fremover, for hvordan man kommer gjennom juleforberedelsene med smilet intakt. Først ut er julegaver. Klemmingen og oppakningen av nevnte selvsagt.

Steg 1: Bruk passende verktøy for å kvesse neglene til max skarphet, slik at det blir lett å røske av papiret rundt gaven.


Her brukes Marves klorebrett som kvesser. Marve demonstrerer riktig kvesseteknikk.


Steg 2: Da er klør og negler skjerpet, og på bildene nedenfor viser Lina eksempler på hvordan man kan finne ut av hva som er i pakkene uten å faktisk åpne dem på forhånd. Denne metoden kan være nyttig når mamma og pappa nekter deg å starte avduking av julens fangst før ETTER middag (gjeesp), dessert (gjeeesp!) og diverse oppvask innimellom (GJEEESP!!!).


Slik gjør du: Se deg ut en gave du vil sjekke. Eventuelt snik den med deg bak juletreet (hvis du får plass. Dessverre blir mange juletrær hjørneplassert. Nobody puts Baby in a corner!) og sett igang! Først; rist pakken. Først forsiktig for å utelukke at det er noe som kan gå i stykker (roper mamma på deg kan det tenkes at risting må utgå. Eventuelt gjør det fort før hun kommer løpende!). Rist så mer og mer kraftig på pakken. Lager den lyd? Isåfall hva slags lyd? Høres det stort/smått ut? Er den tung? Går mamma helt bananas når du rister? Isåfall kan det være at lyden faktisk kan avsløre hva som er oppi pakken!


Risting av Nespresso-pakke. Lina visste ikke på forhånd hva som var oppi her, siden hun ikke kan bokstaven "N" enda (høhø). Likevel fant hun ut at det var mammas kjære kaffekapsler som var oppi pakken. Way to go, bebbis!

Det neste du må gjøre er å klemme på gaven. Konsistens kan være avgjørende for å avsløre gavens innhold! Klemming kan gjøres simultant med ristingen, men krever noe øvelse for utførelse. Øvelse gjør mester, konstaterer en erfaren Lina (hun var i bursdagsselskap her forleden...).

Bildet nedenfor: Klemming demonstrert med tannkremtube. Tenk over om det er en myk eller hard gave. Myke gaver indikerer klær og det som kjedeligere er. Andre triks er å bruke luktesansen; lukter pakken noe? Oser den "plastic fantastic" OG er hard, kan dette gi en pekepinn på at det er noe spennende og gøy å leke med inni pakken!!

Vi går nå videre til steg 3: Selv oppakningen. Røsk av sløyfebåndet. Eventuelt lek litt med det hvis du har tålmodighet. Ja; og i forkant av dette kan det være lurt å høre etter hvem gaven er fra når dette blir ropt opp. Nikk og smil mot personen gaven er fra.

Røsk og lek

Så må papiret av. Bruk dine kvessede negler for alt de er godt for! Da går det raskere. (Jo raskere dette gjøres, jo raskere kan du sette igang med oppakking av neste gave..)

Ritsj! Ratsj!

Og vips er gaven fremme i lys, og du kan juble over...forhåpentligvis...en ny, gøy leke til samlingen din! Neste del av "Jul med Lina" kommer til å omhandle et særdeles kjedelig emne. Gled eder!


PS: Ingen gaver kom til skade under fotograferingen...

8 kommentarer:

  1. Hehehe. Gode oppakkingsteknikker der. Det blir første jula i år at ungene må vente til etter middag (gjesp) dessert (gjeeesp) og gang rundt juletreet (ikke fullt så gjesp) siden de tidligere bare har feiret med sin far, men i år er invitert hjem til oss. Så det blir spennende å se hvordan det kommer til å gå :)

    SvarSlett
  2. Smart (og kanskje litt utspekulert?)frøken det der, jeg må le! ;) Bare å glede seg til lignende syn på julaften da, moro for stor og liten!

    SvarSlett
  3. HIHI! ...hun var nemlig i bursdagsselskap her forleden.. ler meg ihjel av skrivingen din! Men du må hilse Lina og si takk for mange nyttige tips her! Hun er jammen en flink instruktør! Man kan absolutt se at hun har gjort det før :-))

    Gleder meg til flere tips i neste del! Hihi

    SV:
    Så flink du er, Siv!
    Ja, trening av hele kroppen er hardt, jeg gjorde det før jeg også. Nå har jeg et 3-splitsprogram som jeg gjør meg ferdig med, og så begynner jeg på nytt. Så da trener jeg gjerne hver dag, for øktene blir ikke så lange selv om det er like hardt. Når for tiden er det mer kondis på meg da, så jeg kjenner jeg er utålmodig, for det er ikke akkurat favoritten. Men det må til :-)
    Dette går veien for oss!

    Ha en kjempefin kveld! :-)

    SvarSlett
  4. SV:
    Så gøy, Siv! Det gjør absolutt ingenting om neglene er korte, det viktigste er at det er brukt ett av "hjemmeverktøyene" :-)

    Nå er jeg spent! :-)

    SvarSlett
  5. Ja, det blir spennende å se hvordan denne julen blir, nå når småtrollene er litt større enn nyfødt eller fremdeles inni mammas mage ;)
    Gleder meg!!!

    SvarSlett
  6. Hehehe, konge innlegg! :D
    Mange gode tips der ja :)

    SvarSlett
  7. hehe,herlig innlegg:) Nesten som å se meg pakke opp julegaver.hehe:)

    SV;Det er ikke alle filmer jeg rekker å se på kino,men må se på etterpå . Bra at du liker tvd! :) elsker det!

    //Samme her også! Minner meg på at jeg må få meg hobitten i boksamlingen min:) hehe. Jeg lånte den på biblioteket for et par år siden.

    Ja, det er alltid trist når man mister noen. Jeg og lillesøsteren min kjente ikke han ettersom han døde før vi kom til verden.men det gjør vondt for det.

    //Aw,tusen takk siv! koselig sagt! Tok det bilde på vei til butikken,og der så jeg en fugl som ikke fløy unna når jeg trakk fram kamera. hehe. Jeg har litt "må-ta-bilder-av-fugler" mani til tider.

    Skal kose meg med familien! du får ha en fin helg!

    SvarSlett
  8. Nok et herlig innlegg av deg! :) Liker liker liker måten du skriver på!

    SvarSlett

Spamming og usaklige ting slettes. Sånn ellers er du fri til å kommentere som du vil :-)