lørdag, juni 25, 2011

Frøken Avent

Lagt merke til at jeg ikke har så mye som nevnt Lina de siste TO innleggene?? Er kjempestolt, men nå kan jeg ikke dy meg lengre for å skrive noen ord om småtta. Tutta. Trudelutta. Masa.

På torsdag var hun faktisk hele 23 uker gammel..noe som vil si 5 mnd og 10 dager gammel. At tulla bikker 5 mnd vil si..sprøytetid igjen! Jippi. Hun ble så fornærmet på meg for at jeg lot henne stikkes, at da vi kom hjem så..sov hun. Og sov. Opp en halvtime og så..mamma jeg vil sove! Hun blir herlig trøtt av den vaksinen. Flott er det, for jeg har fått tørket masse støv i huset og pyntet og ryddet, ahhh! Hun var trøtt i 2 dager etter vaksinen, men nå er hun i fyr og flamme igjen. Plutselig har hun begynnt å bevege seg enda mer rundt på lekematten enn tidligere! Snurrer rundt og er overalt. Løfter rompa og skal opp i krabbestilling. Endelig, etter 3 uker med sutring fordi hun ikke når lekene sine..Gleder meg til hun lærer å krype på ordentlig (eller gjør jeg det..?).

Endelig har hun begynnt å bli godvenn med flaska, og mammahjertet gleder seg! Ditchet Nuk, som jeg trodde hun likte, og insisterte på å heller ta Avent-flaskene! Har prøvd de før, men da ville hun absolutt ikke ta dem..

På 5 mnd-kontrollen var hun helt fin i vekt og lengde; nærmer seg 7 kg med stormskritt og er nesten 66cm lang. Fremeles lang og slank, men nå har hun hvertfall fått seg litt gode fleskelår, og bittelitt mer dobbelthake. Hun spiser for tiden 2 måltider for dagen + flaske ca. 4-5 ganger pr. døgn. Middagsmaten får hun allerede i 11-12-tida. Igår stod spagetti med kjøtt på menyen. Moset altså..5-måneders-glass fra Hipp. Jeg synes det smakte godt, og hun synes det smakte godt (mmmhhmm!), så det må vi ha mer av i skapet! Til kvelds spiser hun en HEL porsjon grøt, bank i bordet. Deilig å slippe teite puppen sier hun. Der gikk ting så sent. Selv om det sannsynligvis var nok i den, eller..? Who knows! Pumpen tuter og går et par ganger til dagen og gis på flaske, men har bestemt meg for at når det er slutt på ammeteen og Syntocinon-sprayene (spray som skal lette melkeutdrivingen og hindre brystbetennelse..), så pakkes puppene inn i normale bh-er igjen, O'glede!

Tipp topp, tipp topp, tipptippetitopp, nå tar vi farveeeel! -Strofe fra Mikkes Klubbhus, en av tv-favorittene til Lina..Ha en goood helg!

8 kommentarer:

  1. Så koselig, det må være stas å være mamma! Fikk nesten lyst på barn her jeg sitter...;)

    SvarSlett
  2. Jeg KVELER Mikke snart! Jeg er så lei den sangen hehe :D Så bra matingen går bedre! Thea da, hun bare gaper når hun får ny mat. Gaper gaper, helt til det daler ned i halsen slik at hun får brekninger. SÅ, spyr hun opp alt pluss melken fra tidligere. Ah. Good times! :D

    SvarSlett
  3. Sv: Ja hun spiser jo til det er tomt uansett. Sikkert så full i den lille magen sin at hehe :) Men problemet er at hun er som jeg var når jeg var liten, brekker seg når hun smaker nye smaker. Sukk. Av alle ting å arve. Så da kommer hele sulamitten fra alle måltider opp igjen etter bare en skje.

    SvarSlett
  4. Hehe du ser enden på ammetåka altså? Livets gang dette vettu, det skjer hele tida noe nytt=) Snart går hun, spiser det samme som dere mer og mer og sier mamma! sv - får se når jeg får bilda fra venninna mi om det kanskje er et bilde jeg tollererer der, men kan ikke love det.

    SvarSlett
  5. Shitt, har det allerede gått fem måneder! Tiden går utrolig fort. :) Barnemat er ikke så aller værst nei, jeg har funnet meg noen favoritter jeg også! Hehe...

    SvarSlett
  6. Hurra, for fem måneder! Shit, det har gått fort da!! :):) Du tenker ikke på neste mann ?? :P

    SvarSlett
  7. Elsker navnet! Har ei søster som heter Lina. På den tiden hun kom til var pappa fisker, så storesøsteren vår var bekymret for om hun kom til å få tilnavnet "Fisklina". Men det gikk bra. :)
    Det er et godt navn!

    SvarSlett
  8. Tenk, 5 mnd! :)

    At de lærer å krabbe er ikke så "ille". Men når de begynner å klatre... og GÅ - gawd.. det er da det begynner, hehe. Jeg syns tiden fra de er ett år til de er den mest strevsomme. De er mobile, men ikke tilsnakkende. De aner ikke hva risikovurdering er, likevel kommer de til overalt. Men... det er jo mulig jeg opplevde denne perioden som tyngre, fordi vi hadde hatt det veldig lett fram til da :P

    SvarSlett

Spamming og usaklige ting slettes. Sånn ellers er du fri til å kommentere som du vil :-)