søndag, august 23, 2009

Hjemmelaga knekkebrød!


Da mine kjære foreldre var på besøk
i sommer, hadde min mor med noen knallgode knekkebrød! Disse hadde hun faktisk laget selv, og jeg ble selvfølgelig mektig imponert..Etter litt masing fikk jeg oppskriften på mail, og satte igang med baksten. De ble veldig gode; dog ikke like gode som min mors, hehe..Det er veldig viktig å gjøre dem så tynne som mulig for at de skal bli sprø, og ikke minst-for at man ikke skal knekke tennene! Tror de er relativt sunne..det er jo endel fett i frø. Uansett; her er oppskriften:

3,5 dl sammalt rug
3,5 dl havregryn
1,5 dl sesamfrø
2 dl solsikkefrø
1 dl linfrø
1 dl kli
1 dl valnøtter ( kan sløyfes )
1 ts salt
Putt alle ingrediensene i en kjøkkenmaskin.
1 ts honning
8 dl vann

Bland en teskje honning ut i vannet og hell oppi sammen med resten av blandingen. Bland godt.
Ta deigen og fordel den utover to stekebrett slik at de fyller hele brettet . Bruk bakepapir !
Sett i ovnen på 180 grader i ca. 30 min.
Skjær de to store knekkebrødene i passe knekkebrødstørrelser , med pizzaskjærer .
Legg knekkebrødene på rist og sett i ovnen med døren litt åpen i ca 15 min. Da blir de harde og sprø . Hvis de ikke blir sprø, ta de en omgang til i ovnen. Lykke til !



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Spamming og usaklige ting slettes. Sånn ellers er du fri til å kommentere som du vil :-)