fredag, desember 02, 2011

Jul med Lina: del 2

Førjulstid er tiden for å gjøre det rent i huset, og begynne sånn smått å dekorere her og der med juleting..Lina viser vei i jungelen av rengjøringmetoder, og gir eksempel på en enkel manøver for å trigge julestemningen.


Lina er faktisk den mest ryddige av oss alle her i heimen. Marvepus rømmer så fort han ser snurten av støvsugeren, samma gjør husets herremann. Undertegnede kjører som oftest skippertak-metoden. Men Lina altså; hun står derimot fram som et godt eksempel for oss, og maner stadig om hvor viktig det er å legge på plass ting når man har brukt noe. Ikke la det ligge å slenge rundt. Da er Lina snar om å komme å leke med det. For eksempel må jeg straks investere i nye hårstrikk, fordi eks antall av de jeg har ofte er gjennomtrukket av babyspytt. Det renner av dem når jeg plukker dem opp.. Hadde de ligget forsvarlig i sminkepungen på badet, ville jo dette aldri ha skjedd! sier Lina. Hun har et poeng der.

Her om dagen maste hun på oss om at vi måtte se til å gjøre ren tv-benken. Det var en god grunn til det, for den så plutselig sånn ut:


Lina hevder Marve har hatt en klo med i spillet her. Jeg vil gjerne tro henne, for hun er jo så søt og uskyldig, men noe sier meg at babykjeks kan ha noe med saken å gjøre. Babykjeks brukt som distraksjon sånn at en viss mamma skal få laget middag i fred. Uansett hva som skjedde her; litt zalovann og en god del gnikking etterpå var benken og dens omegn ren igjen. Lina inspiserte nøye, og fant etterhvert mange fingermerker. Hun konkluderer med at benken må rengjøres jevnlig i ukene fremover mot jul.


Ovnen vi liksom skulle få på plass iløpet av uka, står fremdeles og skuler mot oss, oppå pallen den kom på. Jeg ber til alle vedovns-guder om at murer-mannen blir frisk i skuldra si snart, så vi får litt varme. Meeen, det var ikke det jeg skulle skravle om nå. Muren som er satt opp for å fungere som oppheng for ovnen, er sparklet både her og der, og har begynnt å drysse. Lina visste råd, og grov fram en av koseklutene sine fra lekehaugen. Her viser hun hvordan man tørker opp sparkeldryssel, men dette kan enkelt overføres til førjuls støvtørking:

Etter litt resonnering kom hun fram til at hun muligens burde brukt litt vann på kluten.

Akkurat som mammaen sin, synes Lina støvtørking er noe av det kjedeligste som finnes. Støvsugeren står derfor ganske høyt i kurs her i hus. Man kan til og med bruke den til å tørke støv av bord! Fantastisk verktøy er den, mener undertegnede. Også Lina er dypt fascinert av støvsugeren. Likevel mener hun riktig bruk av den er meget viktig; for eksempel det å holde den ned mot støvet istedetfor opp, noe hun poengterer her (med hårstrikk i hånden):

Denne veien ned

Lina snakker støtt og stadig om viktigheten av rene og ryddige gulv for den motoriske utviklingen hennes. Møter hun hindringer på sin ferd gjennom huset, kan dette være både frustrerende og hemmende for den daglige turen med Hello Kitty-bilen. Eventuelt kan man til nøds lage en sti gjennom rotet, men dette er for viderekomne, og vil ikke bli utbrodert i dette innlegget.

Lina på tur med bilen sin. Fri passasje er riktig og viktig!

Sist men ikke minst, trenger man littebitt pynt i førjulstida for å bygge opp julestemningen fram mot juledagene. Så da pyntet vi den lille baby-planten jeg fikk av Lina til morsdagen:

Julestemning

Har DU begynnt på julerengjøringen??

18 kommentarer:

  1. hehe,flott innlegg:) Har julerengjort rommet mitt:)
    SV;Ja, snøen er nok nær nå det er is/hagl på vei:) Tror snøen kommer rundt 4-5 desember jeg:)

    SvarSlett
  2. SV;Ja,helt enig med deg. Alltid noe cliffhanger på siste episoden før høstfinalen.

    SvarSlett
  3. Hihi, elsker disse innleggene!
    Lina er suveren til å vise vei når det gjelder rengjøring, det er iallefall lett å se! Særlig når hun viser hvordan støvsugeren skal brukes, og det MED strikk i hånden! hihi :-))

    Nei, jeg har ikke begynt på min rengjøring her, men bør vel komme i gang, ellers blir det som før, at jeg angret for at jeg begynte så sent!

    SV:
    Jeg også elsker lilla, og jeg liker også denne stilen veldig godt. Det er enkelt å forandre denne stilen også, hvis man vil tilføre for eksempel mer glam! Bytt ut skoene og tilbehøret, så er det et nytt antrekk :-)

    Ja, det er flaut å si at jeg aldri har smakt pinnekjøtt, men det ser liksom litt...skummelt ut :-) Kanskje dette blir året jeg smaker?

    Ha en super helg! :-)

    SvarSlett
  4. Hihihi, ja de er en egen motivasjon i seg selv de små, ryddig og pent må det være! ;) Her er husets lille herremann en smuuule skeptisk til støvsugeren, men den er veldig fasinerende så han blir stående litt på avstand og iakta den jobbe :)

    SvarSlett
  5. jeg har pynta og tørka støv! mangler bare gulvvasken i grunnen! :)

    SvarSlett
  6. Åååh passa så bra med et ikke for langt innlegg med masse bilder nå;) Jeg klarer nemlig ikke å våkne skikkelig hehe. Lina er ikke nådig asså, skikkelig streng frøken! Men hun prøver bare å lære deg opp til å bli en effektiv og best mulig mor! Hehehhehe

    SvarSlett
  7. Hahaha, du skriver så bra :)
    Her blir det nok ikke noen julerengjøring før etter eksamen tenker jeg :) Med mindre jeg setter i gang i morra etter eksamen bare fordi jeg ikke MÅ lese akkurat i da. Det blir liksom et dilemma mellom å sove på sofan, eller å vaske. Hehhe, I say no more :P Kanskje jeg bare skal låne Lina til å ta jobben her! ;D

    SvarSlett
  8. Herregud jeg venter og venter på nytt innlegg på bloglovin, for min gullfiskhjerne har GLEMT at du har fått ny. Jaja! Joda. :D Funker hello-kitty bilen? Er den suksess? Har tenkt på å kjøpe lignende til Thea i julegave :D men ikke hvis den bare står i et hjørne og glor.

    SvarSlett
  9. Hehehe... Eg liker faktisk å rydde og vaske... Eg er ein av dei som blir stressa av rot og skitt... Så ja julevasken er tatt både ein og to ganger... ;)
    Trur kanskje Jonah har tatt litt etter mammaen sin... Han drasser rundt på vaskeklut, moppen og støvsugeren, og er ivrig å hjelpe til. ;)

    PS: Lina har verdens kulaste jentebil ;)

    SvarSlett
  10. Hege - ikke som andre mamma-blogger: Bilen er definitivt suksess! Meeen den er litt for lett egentlig, så det er lett å gå på trynet. Har sett andre liknende biler som er mye tyngre, og tror det hadde vært lurere å kjøpe. Men fin er den ;-)

    SvarSlett
  11. SV;hehe,ja. Gikk over fort. Seertall og ratings i usa er gullverdt,og serier som ikke gjør det bra midsesongmessig blir ikke med videre.

    SvarSlett
  12. SV;hehe,ja. Er litt fuglegal når det kommer til å ta bilder:)

    Tror det er mange som begynte med sesongens klaging over hvor dum snøen er:) hehe. Liker ikke at det blir glatt jeg.hehe.

    I Gjerdrum er det masse fine skimuligheter. Jeg er ikke noe skiperson,men flott for de som er det:)

    // Anbefaler The Walking Dead:) Sesong 2 av serien har tatt julefri nå og kommer tilbake på amerikanske tvskjermer den 12.feb.

    SvarSlett
  13. SV:
    Og en annen ting, hadde jeg hatt råd til neglelakken, så ville jeg da mye heller hatt diamantene i ringform? Så kunne jeg beundret den på fingeren i stedet? :-)

    SvarSlett
  14. Awww :)) Den med kjeksen var søt; skylde på Marve, smartass!

    SvarSlett
  15. Håper dere hadde en fin barnefri fredag;) Dro dere ut eller kosa dere dere bare hjemme? Tenk å få fire dagers gratis reise, opphold og spa i Kiel da! Sænn man kan få med Buzzador

    SvarSlett
  16. Vi har en 6 åring og en 10 åring i hus. Det blir ikke mindre rengjøring av det... Huff... Synes stadigvekk jeg vasker og rydder ting på plass. Spesielt hyggelig er det å komme hjem etter ørten timer overtid og knapt klare å komme seg inn døren pga skolesekker, vinterstøvler og kjeledresser ligger og flyter i gangen... Så det blir nok mange julerengjøringer igjen frem til jul... Hehe

    SvarSlett
  17. sv - Nå har jeg aldri vært gravid da.. Men hvis du mener at slik jeg har det nå er symptomer på det, så håper jeg nesten at jeg aldri kan få barn:P

    SvarSlett
  18. SV:
    Ja, vet du, det har jeg gjort i dag, og jeg er så stolt av meg selv at jeg måtte skrive et innlegg om det! Jeg har ikke trent på lenge vet du, så nå er jeg glad :-))

    SvarSlett

Spamming og usaklige ting slettes. Sånn ellers er du fri til å kommentere som du vil :-)